fbpx Skip to content

De ultieme lijst van e-mailmarketing statistieken voor 2022

De ultieme lijst van e-mailmarketing statistieken voor 2022

e-mail statistieken

De ultieme lijst van e-mailmarketing statistieken voor 2022

De e-mail statistieken voor 2022

Tegenwoordig leggen marketeers veel nadruk op webinars, video campagnes en andere nieuwe mogelijkheden om hun klanten te bereiken. Toch mogen deze hedendaagse communicatiemethoden jou niet afleiden van een oudste en toch meest effectieve communicatiekanalen: e-mail.

 Je vraagt je misschien af of e-mail nog steeds een waardevolle marketingstrategie is. Nou, dat is het zeker. In feite genereert e-mail €42 voor elke €1 die wordt uitgegeven, wat een verbazingwekkende 4.200% ROI (rendement op investering) is, waardoor het een van de meest effectieve opties is die beschikbaar zijn. Mocht je nog aarzelen, lees dan verder! Deze lijst met e-mailmarketing statistieken van 2021 toont aan hoe krachtig e-mail kan zijn.

E-mail marketing statistieken (hoogtepunten)
  • Er zijn 4 miljard dagelijkse e-mailgebruikers.
  • Meer dan 40% van de marketeers zag bezuinigingen op het budget voor e-mailmarketing sinds de pandemie.
  • Van alle kleine bedrijven gebruikt 64% e-mailmarketing om klanten te bereiken.
  • Bijna 1 op de 5 e-mailcampagnes is niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.
  • Marketeers die gebruik maken van gesegmenteerde campagnes realiseren een omzetstijging van maar liefst 760%.
  • 35% van de marketeers stuurt hun klanten 3-5 e-mails per week.
  • 78% van de marketeers heeft in de afgelopen 12 maanden een toename in e-mail engagement gezien.
  • 4 op de 5 marketeers geeft liever sociale media op dan e-mailmarketing
  • 20% van de detailhandel, e-commerce, en consumentengoederen en -diensten bedrijven personaliseren e-mails op basis van geslacht, ras en etniciteit.
  • 74% van de babyboomers denkt dat e-mail het meest persoonlijke kanaal is om met merken te communiceren.
Algemene e-mail marketingstatistieken en best practices
  • De wereldwijde e-mailmarketingmarkt werd in 2020 geschat op 6,7 miljard euro en zal naar verwachting stijgen tot 15,9 miljard euro in 2027. (Statista, 2021)
  • Er zijn 4 miljard dagelijkse e-mailgebruikers. Dit aantal zal naar verwachting stijgen tot 4,6 miljard in 2025. (Statista, 2021)
  • Elke dag worden er meer dan 306 miljard e-mails verzonden en ontvangen. (Statista, 2021)
  • Actieve e-mailaccounts overstegen de 5,6 miljard in 2019. (Statista, 2019)
  • 64% van de kleine bedrijven gebruikt e-mailmarketing om klanten te bereiken. (Campaign Monitor, 2021)
  • Meer dan 40% van de marketeers zag bezuinigingen op het budget voor e-mail sinds de pandemie. (Litmus, 2020)
  • In alle sectoren is de gemiddelde e-mail open rate 19,8%, de click-through rate 11,3%, en de bounce rate 9,4%. (Constant Contact, 2021)
  • Marketeers die gesegmenteerde campagnes gebruiken, noteren maar liefst een omzetstijging van 760%. (Campaign Monitor, 2019)
  • 4 op de 5 marketeers geeft liever social media op dan e-mailmarketing. (Litmus, 2020)
  • 35% van de marketeers stuurt hun klanten 3-5 e-mails per week. (Not Another State of Marketing, 2020)
  • 78% van de marketeers in 2020 geeft aan e-mail belangrijk te vinden voor het algehele succes van het bedrijf. In 2019 was dit ‘slechts’ 71%. (Litmus, 2020)
  • 78% van de marketeers heeft de afgelopen 12 maanden een toename in e-mail engagement gezien. (Not Another State of Marketing, 2020)
  • 31% van de B2B-marketeers vindt mailnieuwsbrieven de beste manier om potentiële klanten te genereren. (Content Marketing Institute, 2020)
  • Merken die altijd een A/B-test opnemen in hun e-mails genereren een ROI (rendement op basis van investering) van 48:1. (Litmus, 2019)
  • Wereldwijd zien we op vrijdagen de hoogste e-mail open rates (bijna 19%) tegenover de laagste open rates (17%) op zaterdagen. (Campaign Monitor, 2021)
  • 23% van de merken heeft al geëxperimenteerd met interactieve elementen in e-mail, nog eens 32% is van plan dit binnenkort te proberen. (Not Another State of Marketing, 2020)
B2B E-mailmarketing statistieken
  • 81% van de B2B-marketeers zegt dat hun meest gebruikte vorm van contentmarketing e-mailnieuwsbrieven zijn. (Content Marketing Institute, 2020)
  • 16% van alle e-mails haalt nooit de inbox. (Email Tool Tester, 2019)
  • Gemiddeld versturen B2B-bedrijven één e-mail marketingcampagne per 25 dagen. (SuperOffice, 2020)
  • 31% van de B2B-marketeers vindt e-mailnieuwsbrieven de beste manier voor lead nurturing. (Content Marketing Institute, 2020)
  • 87% van de B2B-marketeers zegt dat e-mail één van hun beste gratis organische distributiekanalen is. (Content Marketing Institute, 2020)
  • 90% van de content marketeers zegt dat e-mail engagement de beste maatstaf is om de prestaties van content te meten. (Content Marketing Institute, 2020)
  • 89% van alle B2B e-mailcampagnes wordt verzonden vanuit een bedrijfsnaam. (SuperOffice, 2020)
  • De op één na meest gebruikte technologie die B2B-organisaties gebruiken om te helpen bij contentmarketing is e-mail marketing software. Ruwweg 85% van de marketeers zegt met deze tools te werken. (Content Marketing Institute, 2020)
Mobiele marketing statistieken
  • Bijna 55% van het wereldwijde websiteverkeer wordt gegenereerd door mobiele apparaten, tablets worden hier niet bij meegerekend. (Statista, 2021)
  • De e-mail app van Apple Iphone heeft het grootste marktaandeel, gevolgd door Gmail. (Litmus Labs, 2021)
  • Bijna 1 op de 5 e-mailcampagnes is niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. (SuperOffice, 2020)
  • Het lanceren van een mobiel-responsief e-mail ontwerp kan het aantal unieke mobiele kliks met 15% verhogen. (MailChimp, 2019)
  • Mobielvriendelijke e-mail is de op één na meest gebruikte strategie van e-mailmarketeers om hun prestaties te verbeteren. (HubSpot, 2020)
  • 9,3% van de e-mail kliks is afkomstig van tablets, in plaats van smartphones of computers. (MailChimp, 2019)
  • Hoewel de meeste mensen hun e-mail voornamelijk op hun iPhone-apparaten checken, is Gmail nog steeds de meest gebruikte e-maildienst, met meer dan 1,5 miljard gebruikers (CNBC, 2019)
B2C e-mailmarketing statistieken
  • Jouw publiek zal je met een hogere open- en klikratio belonen wanneer je niet meer dan vijf nieuwsbrieven per week verstuurt. (GetResponse, 2020)
  • 60% van de bedrijven in de detailhandel e-commerce en consumentengoederen en -diensten personaliseert e-mails op basis van eerdere aankopen. In 2019 was dit ‘slechts’ 38%. (Litmus, 2020)
  • Meer dan 8 op de 10 mensen zullen een welkomstmail openen. Een welkomstmail wordt 4x zoveel geopend en levert 10x zoveel clicks op in vergelijking met andere e-mail types. (GetResponse, 2020)
  • De autoresponder e-mail met één bericht had een verbazingwekkende 98% open rate en een 37% click-through rate. (GetREsponse, 2020)
  • Bijna 22% van alle e-mailcampagnes wordt binnen het eerste uur na verzending geopend. (GetResponse, 2020)
  • 45% van de internetgebruikers vermijd het openen van e-mails van onbekende adressen. (Statista, 2019)
Demografische gegevens e-mailmarketing 2021
  • 99% van de e-mailgebruikers checkt elke dat zijn inbox, sommigen zelfs 20 keer per dag. Van deze mensen checkt 58% ’s ochtends als eerst zijn e-mail. (OptinMonster, 2020)
  • 40% van de consumenten zegt dat ze minstens 50 ongelezen e-mails in hun inbox hebben. (HubSpot, 2020)
  • E-mails verzonden door onafhankelijke kunstenaars, schrijvers en artiesten hebben de hoogste open rate met 34,4% gevolgd door onderwijs (34,1%) en reizen en toerisme (32,6%). (Constant Contact, 2021)
  • De hoogste doorklikratio is gemiddeld 25% voor de adviessector, gevolgd door 20% voor administratieve en bedrijfsondersteunende diensten en bijna 19% voor woning- en bouwdiensten. (Constant Contact, 2021)
  • 26% van de e-mails in de detailhandel wordt geweigerd, waarmee het ver boven de gemiddelde bounce rate van 9% voor alle sectoren ligt. (Constant Contact, 2021)
  • 20% van de retail-, e-commerce-, en consumentengoederen en -dienstenbedrijven personaliseert e-mails op basis van geslacht, ras, etniciteit. In 2019 deed slechts 11% dit. (Litmus, 2020)
  • 74% van de Babyboomers vindt e-mail het meest persoonlijke kanaal om communicatie van merken te ontvangen, gevolgd door 72% van Gen X, 64% van de Millennials, en 60% van Gen Z. (Bluecore, 2021)
Pas jouw kennis over e-mailmarketing toe

Wellicht hebben bovenstaande gegevens jou overtuigt om meer tijd en geld te investeren in jouw e-mailmarketing strategie. Wanneer je al gebruik maakt van e-mailmarketing, kun je deze gegevens gebruiken om ze te vergelijken met jouw eigen resultaten en zien of je de juiste kant op gaat. Maar, bedenk wel dat e-mailmarketing voortdurend in ontwikkeling is en dat elke markt zijn eigen regeltjes en trends heeft.

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Naam*
E-mailadres*
Bedrijf*
Bericht*

vacature

Junior Developer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉