Skip to content

Facebook adverteren: Dé how-to handleiding

Facebook adverteren

Facebook adverteren: Dé how-to handleiding

Facebook adverteren; we kennen het platform allemaal, en toch kan succesvol adverteren op het grootste social mediakanaal ter wereld lastig zijn. Met het enorme bereik van Facebook is het echter een aantrekkelijke advertentiemogelijkheid voor vrijwel elk bedrijf. Maar hoe werkt adverteren op Facebook precies? Wij helpen je een eindje op weg door het voor je uit te leggen.

Stap 1: Account aanmaken en instellen

Facebook adverteren begint met een goed ingesteld Facebook-account. Om te adverteren op Facebook heb je Facebook-bedrijfspagina en Meta Business Suite nodig. Dit laatste is een onderdeel van jouw Facebook-pagina waar je je bedrijfsoverzicht, advertentieoverzicht en andere handige advertentietools kan vinden. Je kunt een bedrijfsmanager account aanmaken op business.facebook.com.

Stap 2: Doelstelling bepalen

Als je gaat adverteren via Facebook, is het natuurlijk belangrijk om een bedrijfsdoel vast te stellen. Wat wil je bereiken met deze advertentiecampagne? Wil je meer naamsbekendheid, wil je meer verkeer naar je website of wil je meer artikelen verkopen? Bij het opzetten van een advertentiecampagne vraagt Facebook je om je doel te kiezen uit 5 categorieën:

  • Je Facebookpagina promoten
  • Een specifiek bericht promoten
  • Meer bezoekers voor je website genereren
  • Meer leads genereren en contactinformatie verzamelen
  • Meer chatberichten ontvangen

 

Stap 3: Advertentiemateriaal

Een van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle advertentie is natuurlijk de inhoud van je Facebook-advertentie. Een Facebookadvertentie bestaat altijd uit een combinatie van tekst en een afbeelding of video. Video’s zijn perfect om de aandacht te trekken en je naamsbekendheid te vergroten, terwijl afbeeldingen goed werken voor het overbrengen van informatie. Het is vooral belangrijk om mensen in je advertenties te betrekken, omdat mensen de aandacht van gebruikers trekken. Gebruik bijvoorbeeld een video waarin iemand jouw product gebruikt.

Stap 4: Doelgroep definiëren

Het instellen van de juiste doelgroep is van cruciaal belang voor je Facebook-advertentiecampagne. Facebook is het grootste platform van de wereld, en als je geen doelgroep instelt, zal je advertentie worden getoond aan mensen die er waarschijnlijk geen interesse in hebben. Door jouw doelgroep nauwkeurig in te stellen, zorg je ervoor dat je advertentie alleen wordt weergegeven aan mensen die echt geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf, service of product.

Facebook helpt je graag bij het vaststellen van een doelgroep. Zo kun je verschillende instellingen toepassen, zoals leeftijd of gender. Maar de meest interessante instellingen zijn die gebaseerd op locatie en interesses. Facebook biedt de mogelijkheid om een precieze locatie in te stellen waarin jouw advertentie getoond wordt. Dit kan op basis van plaats, maar ook op radius. Verder zijn interesses en het gedrag van gebruikers een handige manier om slim in te spelen op je doelgroep. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je fietspomp-advertentie te tonen aan personen die vergelijkbare interessegebieden hebben, zoals fietsliefhebbers. Dit proces, het aanspreken van potentiële klanten, wordt “prospecting” genoemd. Naast prospecting kun je ook je doelgroep retargeten. Retargeting is het richten van een advertentie op mensen die al interesse hebben getoond in jouw product of dienst, zoals mensen die een product aan hun winkelmandje hebben toegevoegd, maar niet hebben afgerekend. Via jouw Facebook-advertentie kun je deze specifieke groep aanspreken met een relevante boodschap, omdat ze hun interesse al hebben getoond.

Stap 5: Planning en budget

Adverteren op Facebook is natuurlijk niet gratis. Je betaalt bij Facebook-advertenties op het aantal keer dat jouw advertentie wordt weergegeven. Dit is dus verschillend van Google Ads, waar je betaald voor het aantal keer dat op jouw advertentie is geklikt. Daarom is het cruciaal om gericht te adverteren en je budget te beheren, zodat je geen geld verspilt aan advertenties voor mensen die niet geïnteresseerd zijn. Je kunt zowel een dag- of totaalbudget instellen om te bepalen hoeveel jij maximaal (per dag) kwijt wil zijn aan je advertentie. Op basis van de door jouw ingestelde instellingen en het budget maakt Facebook een schatting van het bereik dat je met deze advertentie hebt. Je kan hier ook instellen hoelang je advertentie getoond wordt.

Let op!

Het is belangrijk om te onthouden dat je niet meteen na één dag resultaten zult zien. Geef je advertentie en Facebook de tijd om de juiste mensen te bereiken en zichzelf te optimaliseren. Het algoritme van Facebook heeft namelijk even de tijd nodig om te leren wie het meest geïnteresseerd in jouw product of dienst is.

 

Hoewel Facebook adverteren geen hogere wiskunde is, raden wij altijd aan om het niet ‘even’ te laten doen door een collega. Het kost vaak meer tijd dan je denkt, en een snel opgezette, niet-gerichte advertentie zal je doelgroep missen en uiteindelijk zonde van je budget zijn. Wij helpen je hier graag bij! Bel of mail ons voor persoonlijk advies.

Elin

de Jonge

online marketing talent

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉