Skip to content

Het Linkedin Algoritme

Het Linkedin Algoritme

We willen bereik én we willen gezien worden op LinkedIn! Dit doe je door een connectie aan te gaan met mensen. Hoe meer connecties, hoe groter je netwerk en hoe groter de kans dat de content die je plaatst ook mensen buiten je netwerk bereikt. Klinkt logisch, toch? Maar dit klopt niet helemaal. LinkedIn bepaalt namelijk zelf of jouw content verder wordt verspreid en ook wie dit te zien krijgt. Hoe kan je ervoor zorgen dat je de content niet voor niks plaatst en hoe vergroot je de interactie op LinkedIn? In deze blog nemen we je mee in het algoritme van LinkedIn.

Wat werkt op LinkedIn?

Comments! Dat is wat de zichtbaarheid van een post in zijn waarde laat stijgen op LinkedIn.
Comments zorgen voor twee keer zoveel meer zichtbaarheid dan likes en zelfs vier keer zoveel als shares.
De reden hiervoor? Een comment voegt meer inhoud toe en hierdoor stijgt ook gelijk de waarde van het netwerk dan wanneer er met een like of share wordt gereageerd.
Likes staan op plaats twee voor het genereren van zichtbaarheid. Wat hierbij ook vermeld moet worden, is dat het soort like niet uitmaakt.
Shares staan op plek drie. Deze functie doet heel weinig voor je zichtbaarheid! Wanneer je op je feed van LinkedIn kijkt, zie je ook dat deze posts maar heel weinig views krijgen.

De wereld van Algoritme

In een aantal fases leggen we je uit hoe het algoritme van Linkedin werkt!
(1) Wanneer je een bericht plaatst zal LinkedIn gelijk herkennen of dit een low quality post is met gekopieerde teksten en plaatjes, fase 1. Deze posts krijgen de label ‘spam’ of ‘low quality’.
(2) Daarna krijgt een klein aantal mensen je post te zien. Fase 2 kan ook wel ‘menselijke’ controle’ worden genoemd. LinkedIn kijkt vervolgens of er negatieve interacties komen.
(3) Is er geen negatieve interactie? Dan is het tijd voor de score-fase van jouw post. We komen aan bij fase 3. Er wordt nu gekeken door LinkedIn hoe goed de post aanslaat op basis van comments, likes en shares!
(4) Sinds mei 2020 is hier nog een factor toegevoegd; ‘dwell time’. Dit is de tijd dat mensen blijven hangen op je post voordat ze weer verder scrollen. Hoe hoger de ‘dwell time’, hoe beter!
Op basis van de score van de interactie en dwell time, wordt je post aan meer mensen vertoond, fase 4. Er ontstaat een feedback-loop. Zolang je interactie blijft generen krijgt je post meer views!

Timing

Er komt meer bij kijken dan alleen deze vier fases! Ontstaat er geen interactie bij je post in het eerste uur? Ofwel geen likes, comments of shares? Dan is de kans heel klein dat je veel personen gaat bereiken.

Maar ook hier kan je op inspelen! Je moet het plaatsen van je post goed timen.
De beste tijd: woensdag tussen 8.00 en 11.00 uur. Daarna volgt: dinsdag t/m donderdag tussen 9.00 en 14.00 uur.

Type content

Wanneer je een bericht wilt plaatsen op LinkedIn, moet er ook gedacht worden aan de uiting hiervan. Alleen tekst? Een afbeelding, video erbij? Of toch een verwijzing naar een andere website? Niet alles scoort goed op de mate van zichtbaarheid. Denk eerste goed na wat je wilt plaatsen.
We geven hieronder de mogelijkheden van wat werkt niet, tot wat werkt wel op LinkedIn?

We nemen als meetgraad:

  • Afbeelding in bericht
    Deze scoort een index van 100. Niet uitstekend, niet slecht. Let hierbij wel op dat je een originele afbeelding van goede kwaliteit hebt toegevoegd!


Wat werkt niet?

  • Links in berichten
    Het platform geeft de allerlaagste score aan link-posts. Hiervoor is een logische reden. LinkedIn wilt namelijk de gebruikers op hun eigen platform houdt. Dit heeft als gevolg dat link-posts tot 80% minder views krijgen!
  • Video berichten
    Alhoewel video in het begin van 2019 nog een wondermiddel was in een bericht, zorgt het nu voor een stuk minder views. Tegenwoordig krijgen video’s tot 40% minder views.


Wat werkt wel?

  • Tekst berichten
    Tekst only berichten blijven het goed doen! Zelfs tot 50% beter dan berichten met tekst én afbeelding.
  • Document berichten
    Een document/slideshow bericht wordt zeer gewaardeerd door het LinkedIn algoritme; tot wel 80% beter dan een standaard post!

 

Dit was het Linkedin algoritme in 4 fases uitgelegd. Neem dit vooral mee in de volgende berichten die je plaatst!

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉