Skip to content

Maak jouw merkidentiteit sterker met storytelling

Maak jouw merkidentiteit sterker met storytelling

Heb je weleens een boek gelezen dat je niet meer neer kon leggen? Of een film voor de derde keer gekeken omdat je hem zo goed vindt? De kans is groot dat je je helemaal meegezogen voelde in het verhaal. Maar wist je dat je deze manier van aandacht vasthouden ook kunt gebruiken voor je bedrijf?

Je kunt jezelf als bedrijf sterk op de markt zetten door middel van storytelling. Als bedrijf wil je jezelf natuurlijk uniek op de kaart zetten. Jij weet als geen ander wie jij bent, wat je doet, en waarom jij niet zoals andere bedrijven bent. Je kunt storytelling dus gebruiken om dit verhaal, dat je zelf al zo goed kent, bij anderen bekend te maken. Elk bedrijf heeft een verhaal – maar kennen anderen mensen die van jou?

Waarom storytelling zo belangrijk is, wat je eruit kunt halen en hoe je dit het beste aan kunt pakken, leggen we je in deze blog graag uit.

Waarom storytelling?

Storytelling is een goede manier om mensen een connectie te geven met je bedrijf. Je kunt inspelen op de emoties van je publiek en voorbeelden geven waarin mensen zichzelf kunnen herkennen. Je betrekt ze in je verhaal en creëert een belevingswereld die herkenbaarheid en betrouwbaarheid schept. Uit verschillende onderzoeken is ook gebleken dat storytelling veel positiviteit activeert in onze hersenen – veel gebieden activeren zich tegelijk bij het luisteren naar een verhaal!

Daarbij is het gunstig als je de aandacht van mensen vast kunt houden als je je website in context neemt. Des te pakkender je verhaal, des te langer je de aandacht vasthoudt, des te langer mensen op je website zullen blijven en des te groter de kans is op interacties en conversies. Dit is ook weer gunstig voor je positie in de zoekmachines. Kortom: storytelling is een krachtig middel voor je bedrijf.

De voordelen

Omdat je een verhaal vertelt, geef je mensen een houvast. Er zit een structuur in die makkelijk te onthouden is, en daarom ook makkelijker door te vertellen is. Dit is op zijn beurt weer verbindend: omdat het te vertellen en te beleven is, speelt het ook in op emoties. Dit is verbindend omdat het mensen bindt tot je verhaal, maar ook omdat het mensen aan het praten zet en zo onderlinge verbintenis creëert. Daarnaast is het interessant, omdat je mensen door middel van je verhaal aan het denken zet.

Als laatste is het ook goed voor je resultaten. Niet alleen heeft het een positief effect op koopintentie en klantloyaliteit, maar ook de ROI (Return On Investment) is gunstig. Als je de ROI van goede storytelling vergelijkt met die van andere advertenties, zul je zien dat een goed verhaal sneller en effectiever wonderen verricht.

Hoe zorg je voor succesvolle storytelling?

Authentieke verhalen hebben het sterkste effect. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je verhaal drie belangrijke componenten bevat: namelijk een hoofdpersoon (of meerdere), een conflict, en een oplossing. Zorg dat je publiek zich kan herkennen in het scenario dat je schetst en neem ze daar volledig in mee. Kies het gepaste platform om je verhaal op te delen aan de hand van je publiek en je verhaal.

Tony’s Chocolonely – een echte koploper

Een van de bekendste bedrijven die storytelling eigen heeft gemaakt, is Tony’s Chocolonely. De boodschap achter hun verhaal? Slaafvrij de norm maken in chocola. Niet alleen vertellen ze het verhaal op een sterke manier, maar daarnaast voeren ze het verhaal ook door in alles dat zij doen. Bij elke reep chocola wordt je herinnerd aan waar zij voor staan. Je hebt het product inmiddels niet meer nodig om te weten wat hun missie is. De naam alleen is al genoeg.

Onze tip?

Hoe pakkend je verhaal ook is, als je er niet genoeg aandacht aan besteedt, stort alles in elkaar. Het vergt tijd, geld, en een gestructureerde aanpak om je storytelling succesvol te maken. Wees niet bang dit erin te steken.

In het kort

Een sterk verhaal vertelt de buitenwereld wie jij bent, wat je doet én waarom het jou uniek maakt. Het bevat de essentie van jouw bedrijf en zou na één keer lezen je publiek moeten overtuigen dat ze voor jou moeten kiezen.

Nog een beetje hulp nodig? Purple Media heeft ervaring met branding op vele verschillende vlakken en staat altijd klaar om je te adviseren. Neem gerust contact met ons op!

Zoé

Holman

online marketing talent

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉