Skip to content

Succes met jouw Google advertentie? Wij geven 7 tips

Google advertentie

Succes met jouw Google advertentie? Wij geven 7 tips

Het effect van Google advertenties is groot, maar dan is het wel handig om een goede advertentie neer te zetten zodat je het meeste uit je budget haalt. Een succesvolle advertentie in Google is gebaseerd op verschillende factoren die samenkomen om jouw doelgroep te bereiken en de gewenste resultaten voor jouw bedrijf te halen.

Voordat we in deze belangrijke onderdelen duiken, nog even wat algemene informatie. Een Google advertentie is een advertentie die je ziet als je op Google ergens naar zoekt. Dit wordt ook wel SEA genoemd, een term die je vast eens bent tegengekomen in onderzoek naar online marketing: Search Engine Advertising. Deze advertenties komen in de top 3 zoekresultaten te staan, waarmee je zo’n 80% van de gebruikers bereikt! Erg effectief dus, zo’n advertentie op Google.

 Dus hoe maak je een succesvolle Google advertentie?

1. Stel een helder doel vast.

Het is belangrijk om je doel vast te stellen zodat jij met de juiste insteek je advertentie maakt. Wat wil je precies bereiken? Wil je meer naamsbekendheid, wil je meer klanten of wil je je kennis delen? Elk doel heeft een andere strategie, en je advertentie moet naadloos aansluiten bij dat doel.

2. Identificeer je doelgroep en relevante locaties voor de advertentie

Na het vaststellen van het doel van jouw bedrijf, is het belangrijk om je doelgroep vast te stellen. Wie wil je bereiken? Waar zijn deze gebruikers, en wat zoeken zij? Een veelgebruikte manier is het oplossen van een probleem van de potentiële klant. Ben je bijvoorbeeld tandarts? Het probleem kan kiespijn zijn, en jouw bedrijf heeft hiervoor de oplossing. Hierdoor krijg je inzicht in hoe jouw doelgroep denkt, waar zij zich bevinden en waar zij precies naar op zoek zijn.

3. Kies de juiste zoekwoorden

Van cruciaal belang voor een Google advertentie zijn de goede zoekwoorden. Als je een advertentie maakt, moet je zoekwoorden opgeven. Deze bepalen bij welke woorden die in Google gezocht worden, jouw advertentie wordt getoond. Het is dus van belang zoekwoorden te gebruiken die zowel relevant zijn voor jouw bedrijf als voor jouw doel.

4. Benadruk je Unique Selling points (USP)

Zoals elke ondernemer wel weet, heeft elk bedrijf iets unieks te bieden; het Unique Selling Point (USP). Het communiceren van het USP helpt je op te vallen en jouw bedrijf te onderscheiden van andere bedrijven. Dit kan je helpen om potentiële klanten te overtuigen.

5. Voeg een Call-to-Action (CTA) toe

Een Call-to-Action (CTA) is hét moment waar jij het verschil kan maken. Deze zin of knop moet er namelijk voor zorgen dat mensen actie ondernemen na het zien van jouw advertentie. Denk bijvoorbeeld aan het Good old ‘Klik hier’. Tandje bij zetten? Zorg ervoor dat jouw CTA de oplossing is voor het probleem van je klant. Fietsenmaker? Een CTA kan zijn ‘Ook klaar met die rammelende fiets? Wij zorgen dat je fiets weer stil is!’

6. Zorg voor een relevante landingspagina

De landingspagina is de pagina van jouw website waar de gebruikers op terecht komen als je op jouw advertentie klikken. Als de inhoud op van landingspagina niet relevant is voor wat in de advertentie wordt beloofd, zullen gebruikers al snel afhaken en je website verlaten. Dat is natuurlijk zonde van jouw moeite!

7. Pas de advertentie aan voor verschillende apparaten

Het gedrag van desktopgebruikers verschilt aanzienlijk van dat op telefoons. Op een desktop zijn de zoekopdrachten vaak uitgebreider, mensen hebben meer tijd en gaan dieper op stof in. Op mobiel gaat alles rap; even snel wat opzoeken en als jouw advertentie niet binnen 2(!) seconden het idee geeft dat jouw bedrijf het antwoord heeft op hun vraag, gaan ze door. Zorg er dus voor dat je de advertentie de aandacht trekt en de boodschap overbrengt binnen enkele seconden.

 

Uiteindelijk moet je testen, testen en nog eens testen. Dat is uiteindelijk de beste manier om erachter te komen hoe je jouw advertentie moet optimaliseren. Je kan dit bijvoorbeeld testen met een A/B test. Dit is een test waar je twee identieke advertenties uitzet met daarin 1 verschil, zoals bijvoorbeeld de titel of de CTA. Zo kun je testen welke variant het beste werkt voor jouw bedrijf om zo snel jouw doelen te behalen.

Kortom, het creëren van een succesvolle Google advertentie (SEA) vereist je aandacht, maar het is het zeker waard! Pas deze tips toe, test en experimenteer met verschillende koppen of afbeeldingen, en vergroot de effectiviteit van jouw advertentie! Wij staan klaar om je te helpen met succesvolle SEA-strategieën. 

Elin

de Jonge

online marketing talent

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉