Skip to content

7 Effectieve TikTok advertenties

tiktok laten zien

7 Effectieve TikTok advertenties

TikTok is tegenwoordig meer dan een platform met grappige filmpjes. Zeker als je een jongere doelgroep wilt aanspreken, is het implementeren van TikTok in je marketingstrategie cruciaal. Met verschillende advertentieformaten biedt TikTok een scala aan mogelijkheden om je merk op een creatieve manier onder de aandacht te brengen. Wij zetten alle advertentievormen voor je op een rij, mét inside tips voor de content van je advertentie om ervoor te zorgen dat je het maximale uit jouw TikTok advertenties haalt!

 

1. TikTok in-feed advertenties

Deze advertentie is de ‘standaard’ advertentievorm op TikTok. Bij in-feed advertenties upload je video’s die willekeurig in de gebruikers’ feed verschijnen. Hierdoor past jouw advertentie perfect in hun persoonlijke feed. Je kan CTA-knoppen toevoegen in deze advertentie, waardoor je gebruikers naar bijvoorbeeld je website kan leiden. In-feed advertenties zorgen voor een vergrote zichtbaarheid en het is een snelle en effectieve manier om je advertenties onder de aandacht van gebruikers te brengen.

 

Pluspunten Minpunten
Is te gebruiken voor verschillende campagne doelen Er is veel concurrentie van in-feed advertenties.
Voelt niet als een advertentie Gebruikers scrollen snel op TikTok, waardoor je advertentie mogelijk snel wordt overgeslagen.
Interactief en CTA knoppen mogelijk
Bereik een brede doelgroep

 

2. TikTok Spark Ads

Spark Ads zijn een advertentieformaat speciaal ontworpen voor TikTok dat adverteerders de mogelijkheid biedt om de authenticiteit van organische TikTok’s te vergroten. Dit wordt gedaan door deze TikTok’s te versterken en verder te verspreiden onder een bepaalde doelgroep. Deze advertenties zijn geschikt voor verschillende marketingdoelstellingen, waaronder het opbouwen van merkbeleving en het stimuleren van betrokkenheid. Ze kunnen leiden tot hogere conversieratio’s in vergelijking met de standaard in-feed ads.

 

Pluspunten Minpunten
Doordat het speciaal voor TikTok is ontworpen, past deze advertentie perfect in het platform Alleen mogelijk als je al organische content hebt
Hogere voltooiingspercentages vergeleken met andere advertenties. Beperkte aanpassingsmogelijkheden dan andere advertentievormen
Heeft een hoge betrokkenheid
Goede keuze voor merkbeleving, lanceringen en betrokkenheid
Mogelijkheid om organische content van je eigen account te gebruiken.

 

3. Tik Tok Topview advertenties

TopView Video’s zijn in-feed video’s die altijd boven aan de feed verschijnen wanneer de app wordt geopend. Dit zorgt ervoor dat gebruikers je video als eerste zien in hun feed. Deze advertenties bieden een krachtige mogelijkheid om direct de aandacht van gebruikers te trekken. Het is perfect voor het tonen van nieuwe producten of promotionele inhoud.

 

Pluspunten Minpunten
Mogelijkheid voor langere video’s. Duurdere advertentievorm in vergelijking met andere formats.
Je bent altijd de eerste die gebruikers zien Geen interactieve elementen mogelijk in de video
Sowieso een hoog aantal views
Goede keuze voor merkbekendheid

 

4. TikTok brand takeovers

Dicht bij een TopView video zit het format van een brand take over. Brand Takeovers zorgen ervoor dat gebruikers jouw advertentie direct zien bij het openen van de app, zonder noodzakelijkerwijs een in-feed video te zijn. Zo is jouw video altijd het eerste wat gebruikers zien, of ze nou in hun feed zitten of niet!

 

Pluspunten Minpunten
Gegarandeerd een hoog aantal views. Het is duidelijk dat het een advertentie is
Kan niet worden overgeslagen. Gebruikers kunnen geen interactie hebben met de content
Goede keuze voor merkbekendheid

 

5. TikTok Shopping Ads

Video shopping Ads zijn interactieve video’s ontworpen om verkopen te stimuleren vanaf de For You pagina tot aan het afrekenproces. Gebruikers kunnen direct interactie met een video hebben om door te gaan naar een aankoop. Dit advertentieformat biedt een vereenvoudigde koopervaring voor de gebruiker omdat deze binnen TikTok blijft. Hierdoor kun je op basis van de interesses en geschiedenis van de gebruiker de videoadvertentie ook personaliseren. Video Ads zijn handig omdat je verschillende soorten advertenties voor elk onderdeel in het aankoopproces kun inzetten.

 

Pluspunten Minpunten
Lage grens voor gebruikers om een aankoop te doen Veel concurrentie door de overvloed aan shopping advertenties.
Eenvoudig beheer van je catalogus
Mogelijkheid tot personalisatie van de catalogus per gebruiker.

 

6. TikTok Collection Ads

Collection Ads is een format waarbij gebruikers in een galerij komen waar ze door producten of content kunnen kijken, om zo andere content of producten van jouw bedrijf te bekijken, ontdekken of vinden. Hier komt men door op een interactief onderdeel van jouw advertentie te klikken. Je kan zelf instellen welke producten gebruikers te zien krijgen, maar kan ook instellen dat TikTok de relevantste producten per gebruiker laat zien.

 

Pluspunten Minpunten
Een interactieve ervaring Regelmatige aanpassingen nodig om advertentievermoeidheid te voorkomen.
Mogelijkheid tot personalisatie van producten per gebruiker. Niet ideaal voor alle soorten bedrijven, zoals service gerichte bedrijven.
Het beginscherm van de advertentie is een in-feed video, waardoor de video minder snel te herkennen is als advertentie.
CTA knoppen mogelijk

 

7. TikTok Promote

Een andere manier om op TikTok te adverteren, is door losse content te promoten. Dit doe je door naar de specifieke video te gaan die je wilt promoten, en voor deze video een campagne doel, budget, looptijd en doelgroep in te stellen. Na het uitvoeren van een Promote-campagne krijg je inzichten in je doelgroep en begrijp je hoe je video heeft gepresteerd. Dit is handig als je snel je sociale aanwezigheid wilt vergroten of specifieke doelen wilt bereiken met je content.

 

Pluspunten Minpunten
Volledige controle over de instellingen. Elke post moet handmatig worden gepromoot.
Handig voor elk campagnedoel Prestaties zijn afhankelijk van de organische prestaties van de video.
Gedetailleerde analyse per video

 

Creatieve content in je advertenties

Nu je weet welke soorten advertentiemogelijkheden er zijn op TikTok moet je aan de slag met je content. Op TikTok staat 1 ding centraal: creativiteit! Wij geven je een aantal tips zodat jij zo goed mogelijk aan je advertentiecampagne kan beginnen.

  • – Gebruik, zeker in het begin, verschillende creatieve benaderingen voor je advertentie. Zo kun je uitproberen wat werkt voor jouw merk.
  • – Vermijd het toevoegen van te veel vergelijkbare creatieve ideeën in één ad groep. Als alles hetzelfde is kun je niet ontdekken welke specifieke onderdelen werken en wat niet.
  • – Overweeg het gebruik van Smart Creative voor automatische optimalisatie. Smart Creative is het automatische optimalisatie systeem van TikTok die je op weg helpt.
  • – Vernieuw creatieve content regelmatig om vermoeidheid te voorkomen. Op TikTok gaan trends snel; zorg er dus voor dat je mee beweegt met de flow van de trends en bij blijft.

 

Je kan ook gebruik maken van TikTok Creator Marketplace (TTCM). Dit is het officiële platform voor samenwerkingen tussen merken en creators op TikTok. Met toegang tot meer dan 800.000 gekwalificeerde creators wereldwijd, biedt TTCM merken de mogelijkheid om succesvolle campagnes uit te voeren. Dit is vooral handig als je een influencer-marketingstrategie wilt implementeren.

 

Overdonderd door het aanbod? Wij helpen je graag! Bij Purple Media zijn we gespecialiseerd in social media marketing en adverteren. Neem contact met ons op voor op maat gemaakt advies.

Elin

de Jonge

online marketing talent

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉