HÊt stappenplan voor een perfecte TikTok advertentie!
- Geplaatst op: 01-05-2024
De kracht van TikTok: adverteren met succes
Een leven zonder TikTok is niet meer voor te stellen. Het platform heeft een grote groei doorlopen de afgelopen jaren en heeft nu 1 miljard (!) maandelijkse actieve gebruikers. TikTok staat bekend om zijn virale filmpjes met dansjes en bekende sounds. En er zijn heel veel bedrijven die hier al gebruik van maken. Wij geven je alle ins en outs van adverteren op TikTok!
Â
Verschillende manieren van bereiken
Op TikTok kun je een groot organisch bereik opbouwen met jouw doelgroep. Ook zijn er in Nederland zoân 5,5 miljoen mensen te bereiken via het advertentieplatform van TikTok. Naast deze mogelijkheden, spelen influencers ook een grote rol op dit social media platform. Zij hebben via TikTok een connectie met hun doelgroep, en dus misschien ook met jouw doelgroep!
Â
Customer Journey op TikTok
Een Customer Journey is de reis die de klant aflegt. Het gaat hier om het traject en alle contactpunten die de (potentiÃĢle) klant heeft met jouw merk of product. De Customer Journey op TikTok is erg kort, namelijk maar drie minuten. Dit geldt vanaf het moment dat de gebruiker jouw video ziet, tot het moment dat hij beslist om het product te kopen of niet. De perfecte tijd voor een TikTok is tussen de 21 en 34 seconden, aansluitend op onze aandachtspanne. Je moet dus goed nadenken wat jij over je merk wilt overbrengen! In deze korte tijd moet je informatie overbrengen en hen over halen om actie te ondernemen.
Volgens TikTok zelf zouden de korte videoâs 13% beter worden onthouden in vergelijking met digitale videoâs en zelfs 23% beter dan tv-reclames. Videoâs en TikTok zijn dus belangrijke onderdelen van de marketingmix, hierbij is een juiste combinatie essentieel.
Â
Verschil in doelstellingen
TikTok bied je de mogelijkheid om verschillende doelen te koppelen aan je videoâs. Wij hebben een lijstje gemaakt met doelstellingen waar jij je campagne op kan richten:
– Bereik: zoveel mogelijk mensen met je product of merk bereiken;
– Website bezoekers: meer verkeer op je website;
– App installaties: meer mensen die jouw app installeren;
– Video views: meer kijkers van jouw videoâs;
– Lead genereren: meer leads voor jouw product of merk;
– Conversies: meer interactie met jouw bezoekers.
Â
HÊt stappenplan voor de beste campagne
Hoe zet je nou zoân TikTok campagne op? Dat is eigenlijk heel simpel. En om het nog simpeler te maken, hebben wij een stappenplan gemaakt!
1. Maak een campagne aan: klik op âcampaignâ in TikTok Ads Manager en kies âcreateâ om een nieuwe campagne aan te maken.
2. Kies een doel: bedenk wat je doelstelling is van de campagne en gebruik het lijstje hierboven. Geef je campagne een naam en stel het totale budget in.
3. Kies targeting mogelijkheden: maak advertentiegroepen en kies voor locatie, talen, naam, geslacht, interesses en apparaten.
4. Budget en plannen: stel een dagbudget in voor je advertentiegroep, het minimum hiervan is âŦ20,-, hieronder kunnen meerdere advertenties vallen.
5. Maak jouw TikTokâs: nu is het tijd om jouw videoâs te uploaden!
De belangrijkste tip!
âDonât make ads, make TikToks!â, is wat TikTok zelf zegt. Hierbij wordt bedoeld dat je geen TikTokâs moet maken waarbij je duidelijk ziet dat het advertenties zijn. De advertenties moeten op normale TikTokâs lijken en moeten niet âgemaaktâ overkomen, anders sla je de plank mis. Met de trends meegaan werkt veel beter dan de standaard branding videoâs. Hierbij is het van belang dat je TikTokâs creatief, inspirerend en uniek zijn. En dat ze goed zijn afgestemd op jouw doelgroep!
Kortom, TikTok is een geweldig platform om op te adverteren en hier kun je dan ook een groot bereik creÃĢren. Heb jij nog vragen over adverteren op TikTok? Bij Purple Media begrijpen we de essentie van content en helpen we je graag. Neem gerust contact met ons op!