Skip to content

Alles wat je moet weten over neuromarketing!

Alles wat je moet weten over neuromarketing!

Slim scoren door gebruik van neuromarketing!

Neuromarketing: het klinkt nogal ingewikkeld, vind je niet? Dat hoeft het niet te zijn! Het is een tak van marketing dat zich bezighoudt met het bestuderen van de manier waarop onze hersenen reageren op prikkels en hoe dit kan worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Interessant toch? In dit blog vertellen we alle belangrijke dingen die jij moet weten over neuromarketing!

 

Wat houdt neuromarketing precies in?

Bij neuromarketing worden medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap toegepast op marketing. Met deze technieken en inzichten krijgen we een goed inzicht over hoe mensen denken en ben je dus beter in staat om te scoren bij de klant. Het gedrag van mensen wordt bepaald door de hersenen, dus het is van belang dat je weet hoe die werken. Kortgezegd bestaat het brein uit drie delen: het menselijk brein, het zoogdieren brein en het reptielen brein. Waar menselijke brein gericht is op logica, leren, taal en onze bewuste gedachten, is het zoogdieren brein juist gericht op gevoelens en emoties. En in het reptielen brein draait het om primaire levensbehoeften, zoals het gevoel van honger. Ook komt hier de flight-fight reactie vandaan. Binnen de neuromarketing staan voornamelijk emotie en psychologie centraal. En hier wordt voornamelijk ingespeeld op de onbewuste emoties.

 

Neuromarketingtechnieken

Eye tracking

Bij eye tracking wordt er gekeken naar hoe mensen kijken naar een website, app, webshop of nieuwsbrief. Hierbij krijg je informatie over de totale kijktijd van de bezoeker, over afzonderlijke aandachtsvlakken en over de kijkroute. Met deze informatie kan je dus je website goed optimaliseren! Een voorbeeld: mensen zijn geneigd om als eerst naar gezichten of opvallende kleuren te kijken, deze plekken worden dan ook aangegeven door eye tracking apparatuur.

 

Huidgeleiding

Met huidgeleiding kun je gedrag meten door elektrische geleiding van de huid. Met apparatuur kunnen subtiele verschuivingen worden gemeten van huidtranspiratie. Hierdoor kom je meer te weten over positieve en negatieve ervaringen. Deze huidtranspiratie hebben we zelf niet onder controle: het speelt automatisch bij emoties en sociaal gedrag. En daarom is huidgeleiding een nauwkeurige methode om gedrag en emoties te meten.

 

Emotie herkenning

Dankzij onze emotie herkenning kunnen we gezichtsuitdrukkingen lezen. Er is maar een kleine verandering nodig in de lippen of wenkbrauwen en iemand krijgt een andere uitdrukking. Een gezichtsanalyse kan op elk afzonderlijk gezichtsonderdeel en elke beweging vastleggen. Dus hij ziet wanneer iemand ook maar een klein beetje boos kijkt of afgunst toont. Hiermee kun je de gebruiksvriendelijkheid van je website pijlen.

 

Hoe jij kan inspelen op neuromarketing?

Om neuromarketing toe te passen hoef je niet meteen gebruik te maken van bovenstaande technieken. Er zijn ook eenvoudigere aspecten waar je rekening mee kunt houden. Wij hebben een aantal tips voor je op een rij gezet:

 

Let op je lettertype

Het gebruik van lettertypes is volgens neuromarketingonderzoek een belangrijke factor voor je website. Een simpel lettertype is bijvoorbeeld het beste om te gebruiken als een klant iets voor je moet doen, zoals een enquête invullen. Terwijl een complexer lettertype er juist voor zorgt dat mensen de informatie langer onthouden, omdat ze meer moeite hebben moeten doen om het te lezen. Dit gaat om het lettertype van 1 of 2 woorden, anders neemt de leesbaarheid af.

Voorbeeld: gebruik voor je hele website een simpel lettertype en wanneer je de nadruk op woorden wil leggen, kun je een complexer lettertype toevoegen.

 

Blijven lachen

Een glimlachend persoon zien op een website heeft veel positieve en krachtige psychologische effecten. Het dient namelijk als een soort moodboost, omdat ze zich hierdoor vrolijker zullen voelen.

Voorbeeld: plaats een afbeelding van een lachend persoon op je homepagina.

 

Geven en nemen

Wanneer je potentiële klanten iets geeft, zullen zij zich verplicht voelen om wat terug te doen: een wederdienst. Zo is de kans groter dat ze iets bij jou webshop kopen en dat zij de volgende keer ook bij jou terugkomen.

Voorbeeld: geef je potentiële een gratis brochure of een sample van je product.

 

Laat buttons opvallen

Het liefst wil je je hele website in de kleuren die passen binnen jouw huisstijl, maar in het geval van buttons is het slim om juist een andere constaterende kleur te kiezen. Dit zorgt ervoor dat de button opvalt in het brein en zo stimuleer je mensen om op die button te klikken.

Voorbeeld: maak je buttons geel, groen of een andere opvallende kleur, ook al past dit niet in je huisstijl.

 

Van verliezen naar winnen

Wij mensen hebben een hekel aan verliezen; dit wordt sterker gevoeld dan de vreugde van winnen. Deze psychologische neiging kun je slim benutten op je website. Wanneer bezoekers het gevoel hebben dat ze iets belangrijks missen is de drang groter om zich in te schrijven.

Voorbeeld: gebruik de woorden ‘blijf op de hoogte’ of ‘mis niets’ voor het inschrijven van de nieuwsbrief, in plaats van ‘schrijf je in’.

 

Het inzetten van neuromarketing is dus helemaal niet zo lastig als dat je zou verwachten. Er zijn zat psychologische en emotionele elementen waarmee je rekening kunt houden in jouw marketing. Heb je nog vragen naar aanleiding van dit blog? Wij helpen je graag verder, dus aarzel niet om contact op te nemen!

Isabella

Terlouw

online marketing talent

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉