Skip to content

First, second en third party data; dit moet je weten in 2024

party data

First, second en third party data; dit moet je weten in 2024

Hoe zorgen bedrijven er toch voor dat jij precies de advertenties krijgt van producten of diensten waar je interesse in hebt? Het antwoord op deze vraag ligt in data, data, en nog eens data. In de huidige tijd is het vrij eenvoudig om gebruikersdata te verzamelen, waardoor bedrijven ervoor kunnen zorgen dat hun advertenties terecht komt bij de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Dit is al belangrijk, maar de verwachting is dat dit in 2024 alleen maar belangrijker gaat worden! Ondanks deze mogelijkheden is de datamarkt soms nog een doolhof van onduidelijke regels. Hier leggen we uit welke verschillende soorten data er zijn, welke mogelijkheden er zijn en welke privacy kwesties hierbij komen kijken.

 

First Party Data: Jouw eigen inzichten

First party data is de informatie die je rechtstreeks verzamelt, bijvoorbeeld van gebruikers op jouw eigen website. Het kan echter uit elke databron komen die je zelf bezit. Deze data is van onschatbare waarde omdat het inzichten biedt in je eigen publiek. Het stelt je in staat om precies te begrijpen wat (potentiële) klanten interessant vinden en wat hun voorkeuren zijn. Denk hierbij aan gegevens zoals bezochte webpagina’s, e-mailadressen, telefoonnummers, aankoopgeschiedenis en de tijden waarop men het meest actief zijn op social media. Hiermee kunnen marketeers gepersonaliseerde marketingcampagnes opzetten, wat weer een positief effect heeft op de klantervaring. We verwachten tegenwoordig namelijk een hyper-gepersonaliseerde ervaring.

Wat kan mijn bedrijf hiermee?
Stel dat een webshop first party data verzamelt over de aankoopgeschiedenis en het surf gedrag van klanten op hun website. Met deze data kan het bedrijf gedetailleerde klantprofielen maken, waardoor ze gerichte aanbiedingen kunnen doen op basis van eerdere aankopen en interesses.

 

Second Party data: Data delen

Second party data ontstaat wanneer een bedrijf zijn eigen gegevens deelt met een ander bedrijf dat deze data aankoopt. Dit zie je veel voorkomen in bedrijven met vergelijkbare doelgroepen, zoals bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen en hotels. Dit resulteert vaak in een win-win situatie doordat beide bedrijven kunnen inspelen op de data van de ander.

Wat kan mijn bedrijf hiermee?
Een reiswebsite deelt zijn second party data over klantenvoorkeuren en boekingsgeschiedenis met een autoverhuurbedrijf. Beide bedrijven kunnen deze gedeelde inzichten gebruiken om gezamenlijke promoties aan te bieden, zoals speciale aanbiedingen voor autoverhuur aan klanten die recent een reis hebben geboekt.

 

Third Party data: Externe inzichten

Third party data is informatie die is verzameld door een bedrijf dat onafhankelijk is van jouw onderneming of klantenkring. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Facebook, Google of Microsoft. Deze data biedt vaak inzicht in grote groepen mensen met vergelijkbare interesses, zoals ‘houdt van koffie’ of ‘geïnteresseerd in vrachtwagens’. Hierdoor kunnen ze nieuwe marktsegmenten ontdekken en hun doelgroepen uitbreiden. Het is belangrijk om te kijken waar je deze third party data vandaan koopt, zodat je zeker bent dat gebruikers toestemming hebben gegeven voor het delen en verkopen van hun informatie.

Wat kan mijn bedrijf hiermee?
Een kledingwinkel die third party data aanschaft, ontdekt dat er een aanzienlijke groep mensen is met interesse in duurzaamheid en milieuvriendelijke producten. Met deze data kan de winkel gerichte advertenties maken voor deze doelgroep en bijvoorbeeld een milieuvriendelijke kledinglijn promoten.

 

Privacy en consent ethiek

Een erg belangrijk onderdeel bij het verzamelen van data is privacy en consent. Zoals we eerder hebben besproken in onze blog over de trends van 2024, ligt er steeds meer nadruk op privacy. Een gevolg hiervan is dat marketeers steeds vaker gebruik maken van first party data in plaats van third party data. Hierdoor behouden ze volledige controle over de gegevens en kunnen ze met zekerheid stellen dat gebruikers expliciet toestemming hebben gegeven.

Maak je geen zorgen, bedrijven hebben niet onbeperkt toegang tot alle data die ze willen. Vanuit de Europese Unie zijn er regels en wetten opgesteld die bepalen wat data-verzamelaars mogen verzamelen, hoe ze hier mee om moeten gaan en waar ze dit mogen verzamelen (of niet).

 

Wil je meer weten over het verzamelen van data voor marketingdoeleinden of ben je benieuwd hoe je optimaal gebruik kunt maken van de gegevens die je al hebt van je klanten? Bij Purple Media staan we voor je klaar. Wij gaan vertrouwd met jouw data om.

 

Elin

de Jonge

online marketing talent

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉