Skip to content

Van woord tot meesterwerk met generatieve AI

Van woord tot meesterwerk met generatieve AI

Vandaag de dag zit het internet vol met verschillende soorten content. Tekst, audio, foto’s, video’s – je kunt jezelf er uren mee vermaken, en het creëren ervan wordt steeds eenvoudiger. Met de opkomst van AI (Artificial Intelligence) kun je een klein beetje tekst omzetten in een groot, complex project in een korte tijdsperiode. In deze blog maak je kennis met generatieve AI’s, gericht op foto’s en afbeeldingen.

Wat is generatieve AI?

Generatieve AI’s zijn AI’s die werken op tekstuele opdrachten. Je geeft ze een opdracht (prompt), zoals bijvoorbeeld ‘een tijger naast een vijver’, en binnen de kortste keren krijg je een afbeelding terug van hetgeen waar jij de AI opdracht toe hebt gegeven. De AI is in staat dit te doen aan de hand van sampling en machine learning, en heeft een enorme database aan content tot zijn beschikking om mee te werken.

Wat zijn de mogelijkheden van generatieve AI?

Je kunt er dus foto’s en afbeeldingen mee maken. Beschouw ‘maken’ hier in de breedste zin van het woord – geen enkel idee is te gek met deze AI-tools aan je zijde. Met een korte tekstprompt kun je bijvoorbeeld een hyperrealistische foto creëren, of een nieuw karakter voor een tekenfilm tot leven roepen. Je kunt zelfs je eigen foto’s gebruiken en doen alsof je in een heel ander jaartal geboren bent. Kortom, in de wereld van generatieve AI’s is bijna alles mogelijk, zolang je het maar in woorden uit kunt drukken.

 

Voorbeelden

Voorbeelden van generatieve AI’s die zich richten op foto’s en afbeeldingen zijn Dall-E, Midjourney, Stable Diffusion en de “Generative Fill” van Photoshop. Voor verdere uitleg in de blog zullen we het hebben over Midjourney en Photoshop, maar Dall-E en Stable Diffusion werken redelijk vergelijkbaar met Midjourney.

Midjourney verder uitgelegd

Midjourney biedt talloze mogelijkheden op het gebied van het genereren van foto’s en afbeeldingen. Als je hiermee aan de slag wil gaan, zul je eerst een subscriptie aan moeten schaffen. Zodra je dat gedaan hebt, kun je beginnen met het ingeven van je tekstprompts. Dit doe je door je chatbericht te beginnen met “/imagine” te typen. Dan verschijnt er een klein ‘prompt’ boxje, waarin je dus je prompt in kunt voeren. 

Zodra je dit gedaan hebt, gaat Midjourney voor je aan de slag. Je krijgt dan vier gegenereerde afbeeldingen te zien. Vanuit hier krijg je de mogelijkheid om er eentje te kiezen en hierop verder te werken. Je kunt dezelfde prompt gebruiken, of je prompt bijstellen om nieuwe afbeeldingen te maken (en daarbij kiezen hoe sterk je wil dat deze nieuwe afbeeldingen verschillen van de afbeelding waar je op verder werkt).

Je kiest de afbeelding door op een van de knoppen onder de afbeeldingen te drukken. De ‘U’ knoppen geven je de gekozen afbeelding upscaled terug, en bieden je vanuit daar de mogelijkheid om verschillende wijzigingen toe te passen. Denk hierbij aan uitzoomen of het maken van veranderingen aan deze specifieke afbeelding. De ‘V’ knoppen generen direct variaties op de gekozen afbeelding.

Ook kun je meerdere afbeeldingen met elkaar blenden. Daarnaast heeft de Midjourney website een explore-pagina, waar je kunt bekijken wat andere mensen gegenereerd hebben en welke prompts zij gebruikt hebben.

 

“Generative-Fill” in Photoshop

Het verschil tussen programma’s zoals Midjourney en deze specifieke functie van Photoshop, is dat je bij Photoshop niet pér sé een tekstprompt hoeft te geven voor de functie om aan het werk te gaan. Als je het wel een prompt geeft, zoals ‘grote berg’ in het voorbeeld hieronder, dan genereert Photoshop voor jou een grote berg.

Geef je het geen specifieke opdracht, dan gaat het zelf aan de slag in het door jou geselecteerde gebied. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken om gaten in foto’s op te vullen, een specifiek stukje in je afbeelding te vervangen, of je afbeeldingen groter te maken.

Elke keer dat je Generative Fill gebruikt, genereert Photoshop drie opties voor je. Zit er geen optie voor je bij? Dan kun je direct boven de gegenereerde opties of je prompt bijstellen, of extra opties genereren.

Waar je voor moet oppassen met generatieve AI’s

Het gebruik van deze tools wordt steeds gebruikelijker. Doordat de AI’s hierdoor ook blijven leren, zullen gegenereerde afbeeldingen steeds realistischer worden. De lijn tussen wat ‘echt’ is en wat niet wordt dus steeds kleiner. Blijf dus goed opletten als je op zoek gaat naar afbeeldingen!

 

In het kort

Generatieve AI’s worden elke dag een stukje beter, en worden veel gebruikt. Ze maken het mogelijk om je creativiteit de vrije loop te laten gaan en je verbeelding om te zetten in iets visueel tastbaars. Van een simpele zin naar een fotografisch meesterwerk – alles is mogelijk.

Hulp nodig? Purple Media heeft ervaring met het werken met generatieve AI (niet alleen op foto gebied!) en helpt je graag. Neem gerust contact met ons op!

P.S.: Kijken naar wat wij recentelijk met generatieve AI hebben gedaan? Neem dan een kijkje op onze Instagram!

Zoé

Holman

online marketing talent

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉