Skip to content

De perfecte LinkedIn post: wij leggen het uit!

De perfecte LinkedIn post: wij leggen het uit!

Tips om een perfecte LinkedIn post te maken in 2024

Het maken van de perfecte LinkedIn post kan een uitdaging zijn. Of je nu op zoek bent naar nieuwe carrièrekansen, je netwerk wilt uitbreiden of gewoon jouw bedrijf wilt versterken, een effectieve LinkedIn post kan een krachtig middel zijn om deze doelen te bereiken. Met deze tips laten we je zien hoe je de perfecte LinkedIn post maakt waar jouw volgers blij van worden!

 

Algemene LinkedIn tips

Voordat je een LinkedIn post deelt, is het belangrijk dat je bewust bent van een paar algemene punten:

 

  1. Maak gebruik van #hashtags, bij voorkeur 2 tot 5, om je inhoud te categoriseren en je bericht gemakkelijker vindbaar te maken voor geïnteresseerde gebruikers.
  2. Voeg 1 of meerdere emoji’s toe, maar zorg ervoor dat deze niet afleiden tijdens het lezen van de tekst.😁
  3. Zorg voor minimaal 4 regels tekst, bestaande uit maximaal 2 verschillende lettertypen.
  4. Vergroot de betrokkenheid door bedrijven of personen te taggen die relevant zijn voor de post.

 

Hoe vaak posten op LinkedIn?

Post 3 keer per week, met telkens 1 dag ertussen, maar vermijd het weekend. De beste tijden om te posten kunnen variëren en moeten worden geanalyseerd op jouw eigen account.

 

Effect van je posts

Je wilt natuurlijk dat jouw LinkedIn post veel effect heeft. Dit effect kan gemeten worden aan de hand van engagement: de mate waarin jouw content interactie en betrokkenheid creëert met andere LinkedIn-gebruikers. Het effect van jouw posts wordt beter wanneer je veel comments of reposts krijgt, met deze acties krijg je dan ook het meeste effect. Verder dragen likes en clicks bij aan een grotere engagement, maar het effect hiervan is minder groot dan bijvoorbeeld comments. De grootte van engagement verschilt dus per actie.

 

Tips per type post op LinkedIn

Wij nemen je mee in verschillende soorten posts die je kunt plaatsen op LinkedIn. De volgende type posts komen aan bod: carrousel, meerdere afbeeldingen, poll, tekst met één afbeelding, repost en video. Deze posts staan op volgorde van het meeste naar het minste effect op het algoritme. Dit is aangegeven aan de hand van de hoogte van de Click Trough Rate (CTR), ook wel de klikfrequentie.

 

Carrousel

Gebruik tussen de 10 en 20 slides met visuals en niet alleen tekst. De tekst mag maximaal 500 tekens zijn, houd het dus beknopt. De carrousel post heeft de hoogste CTR, namelijk 11,5%.

 

Meerdere afbeeldingen

Gebruik 3 tot 6 afbeeldingen met variatie en zorg ervoor dat er mensen te zien zijn op de foto’s. Gebruik 900 tot 1200 tekens in de beschrijving. Deze post krijgt een redelijk hoge CTR: 9,2%.

 

Poll

Stel een eenvoudige vraag waarbij de lezer uit drie antwoorden kan kiezen. Gebruik maximaal 500 tekens voor een bondige boodschap. De CTR van de poll is 3,1%, iets lager dus.

 

Tekst met één afbeelding

Schrijf een pakkende tekst van minimaal 4 regels, die van toegevoegde waarde is op de afbeelding. De tekst met één afbeelding heeft een CTR van 2,8%.

 

Repost

Probeer zo min mogelijk te reposten, maar als je het toch doet, zorg er dan voor dat je de maker tagt en voeg je eigen tekst toe. De CTR van een repost is 2,3%.

 

Video

Grijp direct de aandacht van de kijker en zorg voor een verticale video van 1 tot 2 minuten met ondertiteling. De CTR van een video is 1,9%.

 

Na het posten

Wat kun je na het plaatsen van een bijdrage op LinkedIn nog doen? Stuur de link door naar personen die het mogelijk interessant vinden en reageer op comments om de interactie te vergroten, maar wacht hiermee tot 24 uur na het plaatsen.Als je al deze tips opvolgt, zou het bijna niet meer mis kunnen gaan, toch?! Mocht je toch nog vragen hebben, bij Purple Media helpen we je graag een handje verder! Dus neem gerust contact met ons op!

 

Klik hier voor een infographic met deze handige tips!

 

 

Gijsbert

Ter Haar

senior online & content marketeer

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉