Skip to content

Je marketing strategie versterken met micro-momenten

Je marketing strategie versterken met micro-momenten

Het is je vast weleens overkomen – je oplader van je telefoon is kapot gegaan en je wil hem zo snel mogelijk vervangen. Je pakt, nu het nog kan, je telefoon erbij om op te zoeken of je in de buurt een nieuwe kunt halen door “telefoon oplader kopen in de buurt” in te typen in de zoekbalk. Binnen de kortste keren heb je een winkel gevonden waar je terecht kunt.

 

Dit is een voorbeeld van een micro-moment. Je kunt micro-momenten zien als korte, snelle momenten waarop iemand een behoefte probeert te vervullen met behulp van een apparaat zoals een telefoon. Ze komen vrijwel overal voor en vaker dan je denkt: we pakken op een dag gemiddeld zo’n honderd keer onze telefoon erbij. Ook bij het maken van een customer journey kun je rekening houden met deze micro-momenten.

 

Foto van de handen van een persoon die een iPhone vasthouden. Op de iPhone is de zoekopdracht 'telefoon oplader kopen in de buurt' te zien. Visuele representatie van een micro-moment.

Soorten micro-momenten

Er zijn vier verschillende soorten micro-momenten:

 

“Ik-wil-dit-weten” | “I-want-to-know” moment

Dit moment komt voor als je op zoek bent naar informatie. Denk hierbij aan zoekopdrachten als “plot van [film]” omdat deze net is uitgekomen en je er nieuwsgierig naar bent; of “samenvatting van [boek]” omdat je had beloofd het te lezen, maar er niet aan toegekomen bent.

 

“Ik-wil-dit-nu” | “I-want-to-go” moment

Dit moment komt voor als je op zoek bent naar iets en dit zo snel mogelijk wil hebben. Denk hierbij aan de zoekopdracht voor de telefoon oplader uit de inleiding, of “supermarkt in de buurt” omdat je geen melk meer hebt en dat nu heel hard nodig hebt.

 

“Ik-wil-dit-kopen” | “I-want-to-buy” moment

Dit moment komt voor als je zeker bent dat je iets wil kopen. Denk hierbij aan zoekopdrachten als “sportschoenen vrouw kopen” of “nieuwe auto kopen”.

 

“Ik-wil-dit-doen” | “I-want-to-do” moment

Dit moment komt voor als de je iets wil ondernemen. Denk hierbij aan zoekopdrachten als “hoe vervang ik een lamp” of “hoe verf ik een muur”.

 

Hoe tackel je micro-momenten?

Als je in wil spelen op micro-momenten, is het verstandig hier in je customer journey al rekening mee te houden. Denk hierbij groter dan slechts je product: iemand die video’s zoekt over het bereiden van een maaltijd kan nog steeds relevant zijn voor de messen die je probeert te verkopen. Probeer hiermee te leren wat je klanten zoeken, maar ook waar en wanneer ze te bereiken zijn.

 

Om het jezelf makkelijker te maken, kun je ook persona’s maken voor specifieke micro-momenten. Als je merkt dat je tijdens lunchtijden veel websiteverkeer krijgt, of dat je tussen bepaalde avonduren veel mensen hebt die naar je product zoeken, kun je hier een persona op baseren die je helpt deze groep mensen aan te spreken.

 

Je kunt er ook voor kiezen een plan op te stellen voor de langere termijn. Met blogs over onderwerpen die relevant zijn aan je product, kun je mensen informeren en terughalen naar je website. Stel dat je koksmessen verkoopt en een blog hebt geschreven over hoe je een mes het beste weer scherp krijgt. Het zou dan best kunnen dat een klant dan, op het moment dat zij een nieuw mes zoeken, terugkeren naar jouw website om het mes te kopen (omdat jij ze in het verleden hebt geholpen).

 

Wat moet je onthouden bij het creëren van micro-momenten?

Als je wil dat de micro-momenten goed aanslaan, zijn er een aantal dingen die je moet onthouden. Een goed micro-moment doet namelijk drie dingen: meteen aanzetten tot actie, relevant zijn en niet afwijken van de klantbehoefte. Daarnaast worden de meeste micro-momenten ervaren op mobiel en zijn ze erg persoonlijk. 

 

In de strategieën van Purple Media wordt altijd nagedacht over deze micro-momenten. We helpen je dan ook graag deze momenten creëren, dus wees niet bang om contact met ons op te nemen!

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉