fbpx Skip to content

11 tips voor meer Social Media volgers

11 tips voor meer Social Media volgers

meer social media volgers

11 tips voor meer Social Media volgers

Hoe krijg je meer volgers op social media?

Het vergroten van het aantal volgers op social media is voor elk marketingteam een belangrijk doel. Het is echter net zo belangrijk dat jouw nieuwe volgers écht geïnteresseerd zijn in jouw merk of bedrijf. Wil je jouw social media een boost geven en het aantal volgers serieus laten groeien? Dan ben je hier aan het juiste adres.

 In 2020 maakten wereldwijd meer dan 3,6 miljard mensen gebruik van sociale media. Dit aantal zal naar verwachting stijgen tot bijna 4,41 miljard gebruikers in 2025. Dat zijn heel wat potentiële consumenten om te bereiken.

Het opbouwen van een grote groep volgers kan jouw bedrijf zelfs buiten een bepaald social media-platform voordelen opleveren. Goede social media-kanalen kunnen bijvoorbeeld helpen om SEO te verbeteren en verkeer rechtstreeks naar jouw website te leiden. Dat lijkt mij een investering die de moeite waard is, toch? Wij geven je een aantal tips!

1. Bouw aan een sterke merkidentiteit

Of het nu gaat om een gecertificeerd bedrijf of een persoonlijk merk, je moet altijd een samenhangende merkidentiteit hebben. Dit gaat veel verder dan simpelweg een logo op je profielfoto plaatsen en het dan voor gezien houden. Je merkidentiteit moet in elke post terug te vinden zijn. Beslis daarom over jouw kenmerkende huisstijl, denk hierbij aan het kiezen van een kleurenschema, filters, grafische elementen, etc. Alles wat je post en waar je je over uitspreekt moet een weerspiegeling zijn van jouw merkidentiteit. Wanneer je deze essentiële marketingbeslissingen hebt genomen, kun je beginnen met het opbouwen van een merk dat mensen zullen herkennen.

2. Volg relevante accounts

Net als bij elke gezonde relatie moet er sprake zijn van geven en nemen, wat betekent dat je volgers krijgt als je zelf ook een volger bent. Dit betekent niet dat je iedereen die jouw account leuk vindt meteen moet volgen, maar zie het meer als netwerken.

 Om relevante accounts te vinden die bij jouw merk aansluiten hebben wij de volgende tips voor jou op een rijtje gezet:

  •   Groepen en communities: netwerken zoals Facebook, LinkedIn en Reddit bieden je de mogelijkheid gemakkelijk groepen te vinden waar jij je bij kunt aansluiten. Hoewel dit een geweldig hulpmiddel is om ideeën voor content op te doen en relevante mensen te kunnen volgen, is het ook een fantastische manier zijn om meer merkbekendheid te genereren.
  •   Kijk wie influencers volgen: let vooral op influencers die een positieve follow-to following ratio hebben. Dit houdt in dat ze veel volgers hebben, maar erg selectief zijn over degenen die ze kiezen om terug te volgen. De mensen die zij volgen zijn dus waarschijnlijk van hoge kwaliteit, en wellicht relevant voor uw bedrijf.
  •   ‘Beste mensen om te volgen’-lijsten: Deze lijsten worden online gepubliceerd voor verschillende industrieën en interessegebieden. Hoewel ze geweldige bronnen kunnen zijn, zijn ze niet altijd zorgvuldig samengesteld. Wees dus voorzichtig en onderzoek deze potentiële influencers voor je ze volgt.
3. Zorg voor interactie

Als je op een date bent en je bent de hele date over jezelf aan het praten zonder je partner een kans te geven om ook maar één woord te zeggen, is de kans op een tweede date klein. Ditzelfde principe geldt voor social media. Interactie is dus erg belangrijk.

 In plaats van je social media-platform non-stop voor reclame te gebruiken is het belangrijk gesprekken met je volgers aan te gaan. Reageer dus op reacties en persoonlijke berichten en moedig oprechte discussies aan. 

4. Post deelwaardige content

Wanneer mensen jou gaan volgen, verwachten ze boeiende content. Volgers moeten je posts willen delen! Voorbeelden van berichtsoorten die vaak gedeeld worden zijn:

  •   Meningen: hoewel het riskant kan zijn om een sterke mening over een onderwerp te uiten, kan het veel engagement opleveren. Zorg ervoor dat je jouw mening altijd sterk onderbouwd met feiten en wees voorzichtig met onderwerpen die jouw merk negatief kunnen beïnvloeden.
  •   Trends
  •   Nieuws: hierdoor blijf je relevant. Het vergt echter veel tijd om steeds een van de eerste bronnen te zijn.
  •   Leuke/grappige content: wanneer je hier gebruik van maakt, is het erg belangrijk dat de content wel bij je merk blijft aansluiten. Denk daar dus goed over na.
5. Maak een strategische content kalender

Het is belangrijk om vaak genoeg te posten om relevant te blijven, maar niet zóveel te posten dat jouw content een last wordt voor je volgers. Om dit in balans te houden is het raadzaam een content kalender op te stellen. Zo kun je van tevoren precies uitdenken wanneer je welke content wilt plaatsen. Naast het maken van een content kalender, kun je overwegen om te investeren in tools waarmee je jouw posts van tevoren kunt inplannen. Zo hoef je je geen zorgen te maken dat je vergeet op tijd te posten.

6. Crossmediale communicatie

Het gebruiken van meerdere kanalen voor dezelfde campagne is heel effectief. Met crossmediale communicatie bereik je een grotere doelgroep, en zorg je ervoor dat jouw boodschap beter bij het publiek blijft hangen. Herhaling zorgt er namelijk voor dat iemand iets beter onthoudt. 

7. Kies doelgerichte hashtags

Met het gebruik van relevante hashtags, kun je een groter bereik genereren. Op die manier bereikt je content namelijk niet alleen je volgers, maar ook mensen die op een bepaalde hashtag zoeken en hierin geïnteresseerd zijn. Indien je hier gebruik van wilt maken, probeer je dan te richten op specifieke hashtags en minder op generieke hashtags die worden overspoeld met te veel concurrentie.

 Om je volgers aan te moedigen jouw foto’s te delen, kun je een eigen merkspecifieke hashtag maken. Dit is een geweldige manier om user-generated content te stimuleren. 

8. Zoek naar interview mogelijkheden

Een opvallende aanwezigheid in de echte wereld kan een grote impact hebben op je volgers in de digitale wereld. Elke presentatie is een kans om iemand te bereiken die interesse in jouw bedrijf heeft, en op zoek gaat naar jouw social media-account.

9. Bouw samenwerking campagnes met bedrijven en merkvertegenwoordigers op

Gezamenlijke campagnes tussen niet-concurrerende bedrijven kunnen veel voordelen met zich meebrengen. Door een samenwerking met een ander bedrijf aan te gaan, komt jouw merk bij een nieuw publiek onder de aandacht. Een ideale samenwerking zal beide merken ten goede komen doordat beiden nieuwe volgers en algemene exposure krijgen van de ander. 

Ook het inzetten van influencers biedt veel kansen om je bereik te vergroten. Wanneer je een samenwerking aangaat met een influencer die een relevante volgers groep heeft, bereik je een relevant doelpubliek. User-generated content kan bovendien zorgen voor veel engagement. 

10. Maak gebruik van analytische gegevens om uw strategie aan te passen

Inzicht in de prestaties van uw content kan u helpen betere strategische keuzes te maken. Dit kan zijn welk type post het beste presteert bij uw huidige publiek, welk tijdstip van de dag zich vertaalt in de meeste weergaven, welke demografische groep u voornamelijk bereikt etc. 

Deze gegevens kunnen waardevolle inzichten geven in wat je al goed doet en waar je jezelf nog in kunt verbeteren. De meeste platforms bieden hun eigen analytische tools, maar je kunt ook investeren in gratis of betaalde tools van derden. 

11. Betrek je klantenservice in jouw social media plan

Een actief social media-account nodigt onvermijdelijk uit tot klachten van klanten. Omdat deze negatieve opmerkingen openbaar worden geplaatst, zal jouw antwoord nauwlettend in de gaten worden gehouden. Potentiële klanten zullen oplettend zijn, om te zien hoe jij met jouw bestaande klanten omgaat. Het is daarom een goed idee om jouw klantenserviceteam in jouw social media plan op te nemen.  

Het opbouwen van een sterke gemeenschap organische volgers

Vergeet niet dat het opbouwen van een sterke gemeenschap organische volgers een tijdrovende bezigheid is. Het kopen van neppe volgers, zal jouw merk op lange termijn niet ten goede komen. Social media-platforms zijn namelijk inmiddels goed in het identificeren van bots en nepaccounts. Daarbij kunnen nepvolgers die niet reageren op uw content de geloofwaardigheid van jouw merk schaden wanneer dit de echte volgers opvalt.

 Het doel van het vergroten van het aantal volgers is bovendien het genereren van conversie en het creëren van echte aandacht voor jouw bedrijf. Neppe volgers zullen geen van deze doelen bereiken.

“Je bent bezig met een marathon, niet met een sprint. Steek er daarom tijd en moeite in, dan zal het je vanzelf lonen.” 

 

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Naam*
E-mailadres*
Bedrijf*
Bericht*

vacature

Junior Developer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉