fbpx Skip to content

Wat is SEO en hoe werkt het?

Wat is SEO en hoe werkt het?

seo optimalisatie

Wat is SEO en hoe werkt het?

SEO optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO) lijkt vrij eenvoudig. Je kiest een paar trefwoorden, en voilà! Je website is geoptimaliseerd voor SEO, toch? Maar nee, dit is iets gecompliceerder.

Veel mensen begrijpen de basisprincipes van SEO, maar er is veel veranderd het afgelopen decennium. De SEO die we vandaag de dag kennen en liefhebben is anders dan hoe we die 10 jaar geleden kenden en liefhadden (of haatten). En dat is waarom SEO iets is wat marketeers moeten blijven definiëren, en herdefiniëren.

Hieronder zullen een aantal veelgestelde vragen over SEO worden beantwoord.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het is een verzamelnaam voor alle processen die de organische vindbaarheid van een webpagina in zoekmachines optimaliseren. SEO maakt jouw website dus beter zichtbaar voor mensen die via zoekmachines op zoek zijn naar oplossingen die uw merk, product of dienst kan bieden.

 Wat niet hetzelfde is gebleven, zijn de technieken die we gebruiken om deze posities te verbeteren. Dit heeft alles te maken met de diverse updates van Google’s algoritme, die ervoor kunnen zorgen dat de zoekresultaten pagina’s (SERPs) regelmatig veranderen.

 Hoe werkt SEO?

SEO werkt niet op één specifieke manier. Zoekmachine optimalisatie kent namelijk vele activiteiten die uitgevoerd kunnen worden om hoger naar voren te komen in de zoekresultaten. Voorbeelden van activiteiten die onder SEO vallen zijn: het optimaliseren van de pagina’s van een website op basis van een uitgevoerd zoekwoorden onderzoek of bijvoorbeeld het toepassen van linkbuilding.

Volgens Google zijn er wel 200 factoren die een rol spelen bij het bepalen van de zoekresultaten pagina’s. Factoren waar zoekmachines naar kijken zijn elementen als de snelheid van een website, title- en image tags en trefwoorden. En dat zijn er nog maar een paar. Zoekmachines kijken ook naar de structuur en het ontwerp van de site, het gedrag van bezoekers en andere externe, off-site factoren om te bepalen hoe hoog uw site in hun SERPs zou moeten staan.

“Volgens Google zijn er wel 200 factoren die een rol spelen bij het bepalen van de zoekresultaten pagina’s.”

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het proces van het opbouwen van relevante relaties – links – tussen websites en webpagina’s, wat resulteert in hogere bezoekersaantallen, verbeterde posities in zoekmachines en een bijdrage aan het merkimago van je website.

 Interne linkbuilding begint met het optimaliseren van de linkstructuur van je website. Met interne links worden pagina’s op je website met elkaar verbonden, waardoor zoekmachines beter kunnen interpreteren welke pagina’s op je website bij elkaar horen en elkaar aanvullen.

 Externe links zijn links die vanaf de eigen website naar externe websites verwijzen. Het is uiteraard niet handig om externe links naar concurrenten te plaatsen, maar wel naar relevante pagina’s van bijvoorbeeld de Rijksoverheid.

 Het derde onderdeel van linkbuilding zijn backlinks. Deze zijn wat lastiger te verkrijgen, omdat dit links zijn van externe websites die naar jouw eigen website verwijzen. Backlinks worden door zoekmachines opgemerkt en kennen daardoor meer autoriteit toe aan jouw website.

Wat is een organische zoekopdracht?

Organisch zoeken verwijst naar iemand die een zoekopdracht uitvoert via een zoekmachine en op een niet-betaald zoekresultaat klikt. Omdat organisch zoeken de meest prominente manier is voor mensen om online content te ontdekken en te benaderen, is een goede SEO-strategie essentieel voor het verbeteren van de kwaliteit en kwantiteit van het verkeer naar uw website.

 In de hedendaagse SEO kun je niet simpelweg zoveel mogelijk zoekwoorden in je tekst opnemen, om op deze manier zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dit zal de SEO van je website juist schaden, omdat zoekmachines dit herkennen als keyword stuffing. Wanneer je het gevoel krijgt dat je het gebruik van trefwoorden forceert, is het beter om het te negeren en door te gaan met natuurlijk schrijven.

Wat is een SEO-strategie?

Een SEO-marketingstrategie is een uitgebreid plan om via zoekmachines meer bezoekers naar je website te trekken. Om ervoor te zorgen dat je ook op de lange termijn goed scoort, moet je jouw SEO-marketing strategie rond onderwerpen uitwerken, en niet rond trefwoorden. Wanneer je dat doet, zal je merken dat je jouw website op natuurlijke wijze optimaliseert. Inzicht in de interesses van jouw doelgroep, is de sleutel tot het aantrekken van relevante bezoekers naar je website via zoekmachines.

Wat is het verschil tussen organisch en direct verkeer?

Organisch verkeer is onbetaald verkeer dat afkomstig is van zoekmachines als Google of Bing. Naast organisch verkeer is er ook direct verkeer. Direct verkeer bestaat uit websitebezoekers die naar je website komen door de URL in hun browser in te typen, in plaats van via een andere website, een zoekmachine of sociale media. Direct verkeer verhoogt niet alleen je ‘pagina autoriteit’ in de ogen van Google, het creëert ook mogelijkheden om iemand die jouw website organisch heeft ontdekt, om te zetten in een klant. Dit is uiteraard waardevoller dan iemand die door een organische zoekopdracht op jouw website terecht komt, maar gelijk weer weg klikt.

Wat is het belang van SEO?

Zoekmachine optimalisatie is belangrijk omdat het mensen helpt met het vinden van informatie en het ontdekken van relevante pagina’s. Bedrijven kunnen door middel van SEO de vragen van het publiek aan zoekmachines beantwoorden, terwijl ze verkeer naar hun producten en diensten sturen.

 In het verleden werd SEO-succes afgemeten aan het feit of je hoog op de eerste pagina van Google stond of niet. Maar zelfs als je goed gerangschikt bent voor een term, hoeft niet dit niet te betekenen dat je als bedrijf resultaten zult zien. Zo kun je bijvoorbeeld heel goed scoren op termen, die niet ideaal zijn voor jouw bedrijf. Je verschijnt daardoor hoog in zoekmachines, krijgt veel verkeer, maar de websitebezoekers beseffen dat jouw bedrijf niet is wat ze zochten. Je genereert dus geen nieuwe klanten uit dit verkeer.

 Ook hoef je niet per se in de top drie te staan om succesvol te zijn. De hoeveelheid verkeer naar jouw pagina is namelijk minder belangrijk dan hoe gekwalificeerd dat verkeer is.

SEO-tips om je website te optimaliseren
  1. Voer een onderzoek uit naar de inhoud van uw website.
  2. Gebruik een keyword reasearch tool om zoekwoordenonderzoek te doen.
  3. Richt je op nieuwe zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website.
  4. Ontwikkel nieuwe content en optimaliseer bestaande content.
  5. Monitor de prestaties van uw website.
  6. Koop software voor inbound marketing of SEO.
  7. Onderzoek de webpagina’s die goed presteren.
  8. Zoek naar mogelijkheden om backlinks te verdienen.
  9. Monitor de verandering in rankings en verkeer.

De afgelopen jaren is er veel veranderd op het gebied van SEO, en we weten zeker dat er de komende jaren nog meer veranderingen zullen volgen. Het is aan ons om op de hoogte te blijven van al deze snel veranderende trends, en vergeet niet dat het doel van zoekmachines is om de beste mogelijke ervaring te leveren aan de eindgebruikers. Als jij dat doel voor ogen houdt bij het maken van een SEO-strategie, zullen jouw keuzes lonen!

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Naam*
E-mailadres*
Bedrijf*
Bericht*

vacature

Junior Developer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉