Skip to content

Top ‘hacks’ voor meer webshop conversies

Top ‘hacks’ voor meer webshop conversies

11 tips voor meer conversies in jouw webshop

Heb je ook moeite om meer conversies uit jouw webshop te halen? Je moet concurreren met honderden andere online shops die dezelfde consumenten proberen te verleiden. Zelfs als je binnen jouw eigen niche kijkt, zal je nog steeds concurreren met tientallen sites. Dus, hoe kun je meer verkeer en conversies voor jouw webshop genereren? Door gebruik te maken van een mix van SEO (zoekmachine optimalisatie) en CRO (conversiepercentage optimalisatie) technieken.

 Hoe dat werkt? Wij leggen het aan je uit. In deze blog geven wij je 11 handige webshop tips die je kunt gebruiken om jouw conversies te verhogen. Klaar om te beginnen? Let’s go!

1. Gebruik ‘fomo’ om onmiddellijke conversies te genereren

De angst om iets te missen komt veel voor. In het drukke leven van tegenwoordig, met een steeds kortere aandachtsboog, reageren mensen sterk op urgentie. Mensen willen geen enkele kans missen om daar vervolgens spijt van te krijgen. Als online retailer kun je deze angst om iets te missen in jouw voordeel gebruiken. Creëer een gevoel van urgentie om mensen aan te moedigen jouw producten meteen te kopen. Hoe kunt je een gevoel van urgentie creëren? Dat kan op twee manieren. Zo kun vermelden dat er nog maar een paar producten op voorraad zijn, of dat er nog maar een beperkte tijd is om het product te kopen. Hieronder bespreken we deze twee methodes in meer detail. 

Beperkte hoeveelheid

De makkelijkste manier om de kracht van fomo in te zetten is door simpelweg te vermelden dat er nog maar een paar producten over zijn en dat het producten snel uitverkocht zijn. Vermeld daarom het aantal eenheden dat nog op voorraad is onder elk product en houd je voorraden laag. Zo creëer je een echt gevoel van urgentie. Wat houdt dat in? 

Om een voorbeeld te geven: een potentiële klant is geïnteresseerd in een product en ziet dat er nog maar 5 stuks op voorraad zijn. Op dat moment zou hij snel een aankoopbeslissing moeten nemen, om te voorkomen dat de voorraad op is. Wanneer je daarentegen laat zien dat je 10.000 eenheden op voorraad heeft, dan zal deze strategie mislukken, nietwaar? Beheer jouw voorraad dus op zo’n manier dat er slechts beperkte hoeveelheden beschikbaar zijn en zorg ervoor dat deze hoeveelheden afnemen naarmate de producten verkopen. Zodra de voorraad op nul staat, kun je de teller resetten.

 Beperkte tijd

Een andere manier om fomo te creëren is door je potentiële klanten te vertellen dat ze slechts een beperkte tijd hebben om een aanbieding of deal te pakken. Voor zo’n limited-time deal kun je bijvoorbeeld een countdown timer gebruiken. Zelfs grote retailers als Amazon gebruiken deze strategie om een gevoel van urgentie te creëren, en mensen aan te zetten tot het doen van snelle aankopen. Amazon’s “Deal of the Day” aanbieding is hier een goed voorbeeld van.

2. Link jouw site met jouw social media-accounts

Een van de beste manieren om jouw webshop conversies te verhogen is door het koppelen van je site aan je social media-accounts. Instagram is een van de beste social media platforms voor online retailers. Door de visuele aard van het platform is het voor retailers heel gemakkelijk om hun producten te laten zien en het op eigen content te laten lijken in plaats van promotionele content. 

Bovendien zijn de meeste platforms nu voorzien van bedrijfsvriendelijke functies waarmee gebruikers elk product dat ze op sociale media zien, direct kunnen kopen. Je kunt shoppable posts, links in bio, Instagram-winkels en andere dergelijke functies gebruiken om via sociale media producten te verkopen. Dus, als je nog geen gebruik maakt van sociale media om webshop conversies te stimuleren, is het tijd dat je dat nu gaat doen.

3. Win consumenten voor je met geweldige product titels en beschrijvingen

De meeste consumenten lezen product titels en -beschrijvingen om te begrijpen of een product al dan niet nuttig voor hen is. Product Titels en -omschrijvingen kunnen jouw potentiële klanten dus helpen een aankoopbeslissing te nemen. Het is dus belangrijk om titels en beschrijvingen te schrijven die mensen overtuigen om jouw producten te kopen. Maar, hoe doe je dat? 

Het eerste wat je dient te doen is alle relevante informatie over jouw product, waaronder de functies en voordelen, te beschrijven. Iedereen die geïnteresseerd is in een product mag jouw site niet verlaten vanwege een gebrek aan informatie over een product. 

Hier is een snelle checklist van alle dingen die je kan opnemen in jouw product beschrijving:

  •   Naam of titel
  •   Productprijs, en eventuele kortingen
  •   Kleur, grootte, vorm, afmetingen, etc.
  •   Materiaal, kwaliteit, etc.
  •   Functies en gebruikssituaties
  •   Instructies over onderhoud en verzorging van het product 

Ook de titel moet het product duidelijk beschrijven. Jouw producttitel moet voldoende informatie bevatten voor iedereen die snel een aankoop wil doen zonder de gehele beschrijving te hoeven lezen. In principe moet de titel van jouw product dus alle essentiële informatie bevatten die iemand nodig heeft voordat hij een product koopt. Wanneer iemand meer wil weten over een product, dan kan hij of zij de productbeschrijving lezen.

4. Zorg voor zoekwoorden optimalisatie

Een ander belangrijk onderdeel voor het verhogen van webshop conversies, is het optimaliseren van je product titels en -beschrijvingen voor zoekwoorden. Wat houdt dit in? Zoekwoorden optimalisatie houdt in dat je in jouw product titels en -beschrijvingen dezelfde woorden verwerkt als de woorden waar jouw doelgroep op zoekt. 

Om meer webshop conversies te krijgen, moet je eerst meer verkeer aantrekken naar jouw webshop. Het gebruik van de juiste trefwoorden helpt jou hierbij. Om erachter te komen welke trefwoorden jouw doelgroep gebruikt, kun je een zoekwoordenonderzoek doen. Zodra je dit zoekwoorden onderzoek hebt uitgevoerd, kun je deze trefwoorden toevoegen aan zowel jouw product titels- als beschrijvingen. Hierdoor word je beter gevonden in de zoekmachines. Je trekt op deze manier niet alleen meer bezoekers aan, maar ook de juiste bezoekers. Dit zijn namelijk mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst.

Het gebruik van trefwoorden is bovendien de beste lead generation tactiek voor online retailers. Daarom zou jij het ook moeten gebruiken!

5. Maak gebruik van social proof

Social proof houdt in dat je jouw potentiële klanten aanmoedigt om een aankoop te doen door de mening van andere klanten op een positieve manier te presenteren. Potentiële klanten zullen sneller geneigd zijn iets te kopen op basis van het sociale bewijs dat door jouw bestaande klanten wordt geleverd. Wanneer bestaande klanten immers bevestigen dat een product of dienst goed is, dan moet het wel goed zijn. 

Hoe voorzie je jouw webshop van social proof? Voeg klanten beoordelingen en recensies toe aan jouw productpagina’s om te laten zien hoeveel klanten er tevreden zijn over een product. Er zijn verschillende manieren om klantreviews te verzamelen. Om ervoor te zorgen dat je meer klantbeoordelingen krijgt, is het vooral belangrijk dat je het voor klanten gemakkelijk maakt om een beoordeling of recensie achter te laten.

6. Zorg voor een mobile-responsive webdesign

Het is belangrijk dat je website geschikt voor verschillende apparaten; je website moet responsive zijn. Wanneer jouw website niet mobielvriendelijk is, kan je een aanzienlijke hoeveelheid websiteverkeer verliezen.

Overschakelen naar een mobile-first website design zal je helpen om meer verkeer naar jouw webshop te sturen, met meer verkoopconversies als gevolg. Dit is niet langer een optie, maar zelfs noodzakelijk voor alle webshops aangezien veel mensen de voorkeur geven aan hun mobiele telefoon voor het doen van hun inkopen.

7. Voeg de beste product visuals toe

Als het gaat om webshop conversies, is er niets dat een consument meer stimuleert om een aankoop te doen dan product visuals. Voor sommige productcategorieën, zoals kleding of woninginrichting, kan dit zelfs de belangrijkste factor zijn om tot een aankoop over te gaan. 

Daarom moet je jouw beste beentje voor zetten als het gaat om product visuals om zo meer klanten voor je te winnen. Hoe kun je dat doen? Hier zijn enkele tips om je op weg te helpen:

  •   Gebruik altijd een hoogwaardige camera om productafbeeldingen en -video’s te maken.
  •   Maak meerdere opnamen vanuit verschillende hoeken om het product duidelijk te laten zien.
  •   Gebruik een 360-graden video om precies te laten zien hoe het product eruitziet.
  •   Voeg tekst toe om meer informatie over het product in de productfoto te geven.
  •   Maak eventueel video’s waarin je een product in gebruik laat zien.

Wanneer je gebruik maakt van deze tips, zal je een verbetering zien in jouw webshop conversies. Immers, met het tonen van goede product visuals kun je jouw klanten een winkelervaring bieden die lijkt op het winkelen in een ‘echte’ winkel.

8. Controleer en verhoog de snelheid van jouw website

Wanneer jouw website niet snel genoeg werkt, kan dat voor de bezoeker een reden zijn om de website te verlaten zonder een aankoop te doen. Mensen houden er niet van als ze erg lang moeten wachten of veel moeite moeten doen om een aankoop te doen wanneer er genoeg andere opties beschikbaar zijn. 

Zorg er dus voor dat uw site, en met name de productpagina’s, snel en probleemloos werken. Gebruik afbeeldingen van goede kwaliteit, maar houd de bestandsgrootte zo laag mogelijk om ervoor te zorgen dat ze snel laden. Indien je verkeer vanuit verschillende continenten krijgt is het raadzaam gebruik te maken van een CDN (Content Delivery Network). Dit zorgt ervoor dat de afbeeldingen op jouw site ook in andere continenten snel laden.

9. Maak de navigatie op jouw site gemakkelijk

In aanvulling op het vorige punt, moet je het de bezoekers van jouw website ook gemakkelijk maken om te vinden wat zij zoeken. Jouw site moet dus gemakkelijk te navigeren zijn. 

Hoe kun je jouw webshop gemakkelijk navigeerbaar maken? Je hoeft alleen maar jouw producten te organiseren in de juiste categorieën en subcategorieën om het mensen gemakkelijk te maken om de juiste producten te vinden. Ook het toevoegen van zoveel mogelijk product filters maakt het zoeken naar producten gemakkelijker.

10. Optimaliseer het afreken- en betaalproces

Heb jij wel eens producten in jouw winkelmandje laten liggen omdat het afreken- en betaalproces onnodig lang en ingewikkeld was? In dat geval ben je niet de enige. 

Veel klanten laten hun winkelwagen juist om deze reden staan. Misschien is het registratieformulier te lang, zijn er niet genoeg betaalmogelijkheden of is er iets anders dat jouw potentiële klanten wegjaagt. Je kunt dit gemakkelijk vermijden door jouw checkout- en betalingsprocessen te optimaliseren. Hoe? Volg deze tips:

  •   Sta het inloggen via sociale media toe, om de tijd van potentiële klanten te besparen.
  •   Wanneer de koper een formulier moet invullen, voeg dan alleen de essentiële informatievelden toe.
  •   Zorg voor meerdere betaalopties.
  •   Gebruik veilige betaalmethoden.

Dit zijn slechts essentiële zaken die je dient te hebben om jouw klanten een snelle en probleemloze checkout-ervaring te bieden. Dit zal niet alleen jouw e-commerce conversies stimuleren, maar ook jouw klantervaring verbeteren.

11. Retarget mensen die hun winkelmandje hebben achtergelaten

Zoals hierboven vermeld, verlaten veel mensen hun winkelmandje zonder een aankoop te doen om verschillende redenen. Dit zijn meestal mensen met een aankoopintentie die met de juiste prikkels overtuigd kunnen worden om de aankoop te voltooien. Dus, wat kun je doen om zulke mensen te retargeten?

De meest populaire manier om mensen die hun winkelmandje achterlaten te retargeten is door hen een e-mail te sturen met een korting of een aanbieding. Deze verlaten winkelmandjes e-mailstrategie is genoeg stimulans om ze de aankoop te laten voltooien.

Beter nog, je kunt ze retargeten voordat ze jouw website verlaten door een pop-up te gebruiken. Net wanneer een persoon op het punt staat jouw website te verlaten, toon je hen een pop-up met een exclusieve kortingscoupon die ze kunnen gebruiken om korting te krijgen op hun aankoop. Deze tactiek is effectief voor het retargeten van consumenten die koopintentie hebben, maar enigszins onzeker waren over het doen van een aankoop.

Klaar om jouw webshop conversie te stimuleren?

Dit zijn enkele van de meest effectieve manieren die worden gebruikt door deskundige marketeers om webshop conversies te stimuleren. Gebruik enkele, of alle van deze, om uw webshop verkoop conversies, websiteverkeer, en klantervaring te stimuleren.

Dus, waar wacht je nog op? Ga er nu mee aan de slag en zie de resultaten zelf!

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉