Skip to content

9 tips voor het schrijven van goede Instagram Captions

9 tips voor het schrijven van goede Instagram Captions

Bij Instagram marketing draait alles om beelden. De kwaliteit van je foto’s en video’s zal de onderscheidende factor zijn als het gaat om het winnen van Instagram volgers, om ze geïnteresseerd te krijgen in je merk, en om de menselijke kant van je bedrijf te laten zien.

Maar het harde werk houdt niet op zodra je die prachtige foto hebt genomen en tot in de perfectie hebt bewerkt. Het bijschrift van je bericht is waar je een stem kunt geven aan die visuele inhoud. Een goede Instagram-caption legt uit waar de foto over gaat, vertelt je volgers om actie te ondernemen, of maakt je content des te leuker en deelbaarder.

Wanneer je het bijschrift bij je Instagram-post als een bijzaak beschouwt, laat je een kans liggen om je volgers te betrekken en te verblijden op een manier die je niet kunt met alleen een beeld. Hier zijn enkele tips die je helpen betere Instagram captions te schrijven.

 

1. Schrijf eerst een aantal kladjes

Ooit aan de perfecte mop gedacht nadat het een beetje laat was om hem te vertellen? We hebben allemaal wel eens zo’n gevoel gehad wanneer we het perfecte Instagram-bijschrift bedenken nét nadat we de post hebben gepubliceerd. De les? Overhaast niet en neem de tijd. Schrijf een paar ideeën voor bijschriften op en laat het even rusten.

Door het veranderde algoritme, is de Instagram feed niet langer meer in chronologische volgorde. De zichtbaarheid van jouw post in de feed van je volgers hangt af van een aantal factoren, zoals het aantal likes en reacties dat een post heeft, en de relatie met de volger. Juist dáárom is het extra belangrijk dat je de tijd neemt om een goed bijschrift op te stellen. Het moet je volgers bij je houden, hen genoeg reden geven om het met hun vrienden te delen én hen aanmoedigt om zich met jouw inhoud bezig te houden. 

2. Zet de belangrijkste dingen vooraan

Het maximale aantal tekens voor een Instagram-bijschrift (2.200 tekens) is in principe een formaliteit. Maar wat belangrijk is om te weten, is dat bijschriften in de feeds van gebruikers worden afgebroken na drie tot vier regels tekst. Dit betekent niet dat je je bijschriften superkort moet houden, zodat gebruikers de hele tekst kunnen zien zonder op ‘meer’ te hoeven klikken. In plaats daarvan moet je ervoor zorgen dat de belangrijkste inhoud of tekst, die oproept tot actie, vooraan wordt geplaatst. De hashtags, @vermeldingen, of extra informatie bewaar je voor het einde. 

3. Voeg een call-to-action toe

De beste manier om ervoor te zorgen dat je volgers jouw post delen, en zich betrokken voelen, is door een call-to-action in de bijschriften van je foto’s op te nemen. Dat houdt in dat je door middel van activerende werkwoorden mensen aanspoort iets te doen, in plaats van passief voorbij te laten scrollen. Hier zijn een paar actiegerichte ideeën om je op weg te helpen:

  • Stel een vraag: hiermee moedig je mensen aan om te reageren met hun eigen ervaringen. Om de betrokkenheid te vergroten, kun je reageren op de antwoorden van de gebruikers.
  • Verwijs mensen naar een link in je bio: klikbare URL’s zijn nergens toegestaan, behalve in het ‘website’ vakje in je bio. Om je Instagram te optimaliseren, is het raadzaam deze URL regelmatig bij te werken, om zo te verwijzen naar je nieuwste blog inhoud, producten of aanbiedingen.
  • Nodig mensen uit hun vrienden te taggen: door dit aan te moedigen, vergroot je jouw bereik.
  • Nodig mensen uit om mee te doen aan een wedstrijd of winactie: prijsvragen en winacties zijn een geweldige manier om de betrokkenheid en merkbekendheid op Instagram te vergroten.
  • Vraag mensen hun eigen foto’s te posten en gebruik te maken van jouw hashtag in het onderschrift.

4. Beperk je tot vier hashtags

Zolang jouw account openbaar is, kan iedereen die een zoekopdracht naar een hashtag uitvoert, jouw Instagram-post vinden. Hashtags zijn een geweldige manier om gebruikers die niet op een andere manier met elkaar verbonden zijn, maar wel dezelfde interesses hebben, samen te brengen.

Maar, gebruik hashtags met mate. Wanneer je een reeks doorzoekbare hashtags gebruikt als een manier om meer volgers te krijgen, ziet het er voor je volgers al snel als spam uit. Beperk je hashtags daarom tot drie of vier, maximaal. Daarnaast is het raadzaam de hashtags pas aan het eind van je bijschrift te vermelden. Op die manier komt het deel van je onderschrift dat mensen aanspreekt als eerste, waardoor het gebruiksvriendelijker wordt. En onthoud, je hoeft er helemaal geen te gebruiken als je dat niet wilt. Je hebt geen hashtag nodig om een geweld Instagram-bijschrift te hebben, wél kan het je bereik vergroten. 

5. Stem je brand voice af op de informele toon van Instagram

Elk sociaal netwerk heeft een andere tone of voice die het beste werkt. De beste Instagram-posts hebben meestal een luchtige, speelse toon, die de meer menselijke en persoonlijke kant van een merk laat zien. Daarom is het belangrijk om jouw brand voice aan te passen aan deze meer luchtige tone of voice van Instagram. Door relatief consistent te zijn in je Instagram-stem kun je je merk op het kanaal helpen opbouwen. 

6. Maak gebruik van emoji’s

Emoji’s kunnen een Instagram-bijschrift wat persoonlijker maken. Daarom gebruiken veel merken, zelfs de meer ‘serieuze’ merken, ze in hun bijschriften. Er zijn verschillende manieren om emoji’s in je post te gebruiken. Zo kun je ze bijvoorbeeld aan het begin van een post gebruiken om de aandacht van mensen te trekken. Je kunt ze ook in het midden van zinnen gebruiken om woorden te vervangen, of juist aan het eind van een bericht om de zin af te sluiten. 

7. Promoot je andere sociale kanalen

Je kunt je Instagram-caption ook gebruiken om je andere sociale media-accounts te promoten. Dit is een geweldige manier om je volgers te laten weten waar ze je nog meer op sociale media kunnen vinden. Zo kunnen je Instagram-volgers je Twitter-volgers worden, je Facebook-fans, je Snapchat-publiek enzovoort. Zo kun je bijvoorbeeld een campagne promoten die op een ander kanaal plaatsvindt, of je Snapcode delen op Instagram. 

8. Bij twijfel, houd het kort

Afhankelijk van je publiek kan het nodig zijn dat je bijschriften langer zijn dan een paar woorden of een zin. Als je bijvoorbeeld een voedingsbedrijf bent, kan het zijn dat je hele recepten in je onderschriften zet. En dat is uiteraard prima, zolang je het onderschrift maar voorziet van de belangrijkste informatie, zodat het niet wordt afgekapt.

Maar, als je nog niet zeker weet wat je brand voice is, is het raadzaam om je bijschriften kort te houden. Zo laat je de visuele inhoud het grootste deel van het woord doen. 

9. Leer van geweldige voorbeelden

Het beknopt en slim toevoegen van een bijschrift aan een Instagram post kan moeilijker zijn dan het lijkt. Doe daarom vooral inspiratie op bij anderen en leer van deze geweldige voorbeelden. 

Jouw Instagram captions optimaliseren!

Terwijl je verschillende soorten berichten op Instagram uitprobeert, is het belangrijk om bij te houden hoe verschillende bericht typen aanslaan bij de gebruikers. Instagram heeft zelf niet veel te bieden op het gebied van analyse, dus je zult dit zelf handmatig moeten doen. Probeer daarom van elk bericht, in bijvoorbeeld een spreadsheet, bij te houden op welk tijdstip het gepost is, hoeveel likes en reacties het heeft gekregen en wat voor feedback je van je volgers terugkrijgt. 

Probeer, indien mogelijk, alle bovenstaande tips te benutten. Zo laat je jouw Instagram-bijschriften het meeste opvallen en creëer je de beste kansen. Succes!

Gijsbert

Ter Haar

senior online & content marketeer

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉