fbpx Skip to content

Het belang van een goede website

Het belang van een goede website

Man bekijkt website Hartog Containers

Het belang van een goede website

Je zou het bijna niet geloven maar uit statistieken blijkt dat bijna 50% van de kleine bedrijven geen website heeft. Het hebben van een goede website is juist erg belangrijk voor jouw bedrijf. Wij geven jou de 9 belangrijke redenen waarom het hebben van een goede website noodzakelijk is voor jouw bedrijf.

1. 93% van de zakelijke aankoopbeslissingen begint met het doorzoeken van websites via een zoekmachine

Om nieuwe klanten te genereren moet je begrijpen waar jouw potentiële klanten heengaan wanneer zij op zoek zijn naar een aanbieder, aanbieders onderzoeken en een aankoop doen. In de wereld van vandaag gaan de meeste mensen in de meeste markten naar het internet, in het bijzonder een zoekmachine als Google, Yahoo, of Bing. Deze zoekmachines zijn goed voor meer dan 90% van alle zoekopdrachten. Google is veruit de grootste met ongeveer 6 van alle 10 zoekopdrachten.

 Aangezien 93% van de zakelijke aankoopbeslissingen voortkomt uit een zoekopdracht in een zoekmachine, betekent dit dat als je geen website heeft, je slechts aan 7% van jouw markt verkoopt. Hoe groter het artikel is, hoe meer onderzoek mensen zullen doen voor ze een aankoopbeslissing maken.

 Het percentage van de consumentenaankopen wat voortkomt uit een zoekopdracht, ligt naar schatting rond de 45%. Zorg daarom voor een website die geoptimaliseerd is voor zoekmachines en ontworpen is om de verkoop te stimuleren. 

2. Het toont jouw professionaliteit

Een andere reden waarom een website belangrijk is voor jouw bedrijf, is dat het jouw professionaliteit toont. Indien je geen website hebt, zal een groot deel van de markt jouw bedrijf niet eens als optie beschouwen wanneer zij op zoek zijn naar een aanbieder. Wellicht denk jij hier zelf ook zo over, en dan ben je niet de enige. Zo’n 80% van de mensen heeft een slechte mening over een bedrijf zonder (goede) website. 

3. Het geeft je gemakkelijk bereikbaarheid

Wanneer je over een website beschikt, kunnen mensen je gemakkelijk vinden, over jouw bedrijf lezen, ontdekken wat je doet en een heleboel vragen beantwoorden die zij over jouw bedrijf hebben. Een website zorgt ervoor dat mensen jouw bedrijf kunnen vinden wanneer ze naar jouw bedrijf zoeken in een zoekmachine zoals Google, Yahoo of Bing. Uiteraard kan je, wanneer je geen website hebt, via vermeldingen in bijvoorbeeld een adressenboek gevonden worden in een Google maps resultaat. Op deze manier heb je echter geen invloed op de informatie die wordt weergegeven over jouw bedrijf. Indien concurrerende bedrijven ook in deze zoekresultaten verschijnen, en wel over een website beschikken, zullen veel mensen voor de concurrent kiezen. Dit is uiteraard niet wenselijk, daarom is het belangrijk over een (goede) website te beschikken.

4. Het is een marketinginstrument met lage kosten per vertoning

Het hebben van een website is belangrijk omdat het een marketinginstrument met extreem lage kosten per vertoning is. Afhankelijk van de kwaliteit van de websiteontwerper die je kiest en de complexiteit van jouw site, wordt de prijs van een website bepaald. Hoe professioneler en hoe meer gepersonaliseerd je jouw website wilt, hoe hoger de kosten zullen zijn.

Het hebben van een website is, naast Facebook-advertenties, de meest kosteneffectieve marketingmethode als je kijkt naar de kosten per 1.000 vertoningen. Jouw website zal echter veel effectiever zijn dan Facebook-advertenties. Websitebezoekers zijn namelijk actief bezig met het opnemen van informatie over jouw bedrijf. Wanneer mensen meerdere minuten per bezoek actief betrokken zijn op jouw website, resulteert dit in veel meer leads en verkopen dan wanneer zij een kleine Facebook-advertentie zien. Het hebben van een website is dus zeer effectief. 

5. Het geeft je een positieve ROI

Een andere reden waarom het hebben van een website belangrijk is, is dat het je een positieve ROI zal opleveren. ROI staat voor Return On Investment. Het geeft het rendement aan op jouw investeringen. Wanneer jouw ROI positief is, maak je dus winst.

 Het (laten) maken van een website, is een investering, maar kan relatief makkelijk worden terugverdiend. Zeker als je je bedenkt dat een website over het algemeen lang meegaat, en je dus lang de tijd hebt om deze kosten terug te verdienen. Zoals in de vorige paragraaf is benoemd zijn de kosten van een website afhankelijk van jouw eigen wensen. Wanneer jouw bedrijf zich in een business-to-businessmarkt bevindt, heb je hoogstwaarschijnlijk slechts enkele verkopen nodig om jouw website-investering de moeite waard te maken. De kans dat jouw website in de aankomende paar jaar een handvol klanten genereert, is bijna gegarandeerd. Dit maakt dat een website zéker de moeite waard is voor jouw bedrijf.

6. Het geeft je voortdurend waarde

Het mooie van een website is dat als er je eenmaal in investeert, je het voor altijd hebt en het voor altijd voor je blijft werken. Welke andere advertentie methoden blijven er, als je er eenmaal voor betaald, altijd voor jouw bedrijf werken? Inderdaad, niet veel.

Wanneer je betaalt voor een advertentie in de krant, krijg je die ene advertentie en elk voordeel dat die ene advertentie genereert, maar na die ene advertentie is het klaar. Het geld wat je aan die krantenadvertentie hebt uitgegeven is weg en je kunt het nooit meer terugkrijgen. Ditzelfde geldt voor Google Adwords, Facebook-advertenties etc. Uiteraard kunnen deze advertenties waardevol zijn, maar niet voor je beschikt over een goede website. Wanneer jouw website in het eerste jaar geen positieve ROI oplevert, hoef jij je geen zorgen te maken omdat je nog jaren de tijd hebt om een rendement op deze investering te krijgen. Een website zorgt dus voortdurend voor meerwaarde.

7. Het geeft je kansen in het buitenland

Een website maakt het voor iedereen ter wereld mogelijk om jouw bedrijf te vinden. Indien je een product hebt dat gemakkelijk online kan worden verkocht, kun je jouw klantenbestand drastisch uitbreiden door online te verkopen. Misschien kan je jouw producten of diensten niet online verkopen, maar kan je doormiddel van een website wél klanten werven die buiten het geografische bereik van jouw marketinginspanningen liggen. 

8. Het is een gemakkelijk toegankelijk datacenter

Een andere goede reden waarom een website belangrijk is, is dat deze ook kan fungeren als datacenter voor jouw eigen medewerkers en (potentiële) klanten. Het hebben van een website kan voor jouw bedrijf bovendien ook kostenbesparend werken doordat je geen papieren catalogi hoeft uit te printen, en je jouw klanten nooit updates van de catalogus hoeft te sturen. Ook verhoogt een website (hoogstwaarschijnlijk) het aantal bestellingen omdat het voor klanten veel gemakkelijker is een online bestelling te plaatsen. Een website kan dus op veel manieren als datacenter worden gebruikt, om zo arbeidsuren en kosten te besparen. 

9. Het biedt klant ondersteuning

Een ander voordeel van het hebben van een website is dat het jouw klantenondersteuning kan verbeteren en daardoor jouw algehele klantenservice. Zo kun je op jouw website bijvoorbeeld veelgestelde vragen beantwoorden of een forum aanmaken waar gebruikers elkaar vragen kunnen stellen, die andere gebruikers kunnen beantwoorden. Deze antwoorden op veelvoorkomende problemen of vragen kunnen ook een oplossing bieden voor klanten die in een zoekmachine op zoek zijn naar hetzelfde probleem. Dit verbetert daarmee ook de vindbaarheid van jouw website in de zoekmachines.

Een website nodig voor jouw bedrijf?

Hopelijk hebben deze 9 redenen jou het belang van een website voor jouw bedrijf in te laten zien. Heeft jouw bedrijf nog geen website maar hebben deze 9 redenen jou overtuigd? Wacht niet langer en laat er één maken!

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Naam*
E-mailadres*
Bedrijf*
Bericht*

vacature

Junior Developer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉