Skip to content

Waarom Social Media belangrijk is voor jouw bedrijf

Waarom Social Media belangrijk is voor jouw bedrijf

Wat is het belang van sociale media voor jouw bedrijf of organisatie? Heb je daar al wel eens over nagedacht? Zo niet, dan is dat stap één. De meeste antwoorden hebben te maken met het vergroten van het aantal bezoekers, het genereren van verkeer en het bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen.

Toch biedt Social Media meer dan alleen het vergroten van naamsbekendheid. Daar is het inderdaad geweldig voor, maar het inzetten van sociale media brengt nog veel meer voordelen met zich mee. Wij geven jou 15 redenen waarom sociale media belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

1. Groei

Of sociale media nu bedoeld zijn om naamsbekendheid te generen, betrokkenheid te bevorderen of specifieke conversiedoelen te behalen, dat is aan jou. Het laten groeien van jouw sociale media klinkt in ieder geval altijd als een goed idee. Focus je daarom op wat je wilt laten groeien, waarom je deze groei wilt en hoe je deze groei wilt meten. Deze drie onderdelen vormen de basis voor het opstellen van een strategie of plan.

2. Verkeer genereren

Wanneer het genereren van meer verkeer één van jouw doelen is, is sociale media een geweldig digitaal kanaal om dat te realiseren. Net als andere op inhoud gebaseerde tactieken en kanalen, kun je door gebruik te maken van sociale media, het websiteverkeer vergroten. Via sociale media kun je jouw doelgroepen aanspreken op manieren die voor hen waarde bieden, waardoor ze geïnteresseerd raken in jouw bedrijf. Je kunt hen vervolgens doorsturen naar jouw website, waardoor je jouw conversie verhoogt.

3. Klant ondersteuning en bereik

Naast marketingdoelstellingen geven sociale media ons de mogelijkheid om met onze klanten en doelgroepen te communiceren die we niet zo gemakkelijk op andere kanalen kunnen bereiken. Natuurlijk kunnen we e-mails sturen naar degenen die zich hebben geabonneerd. Maar, als we een gemeenschap willen bevorderen én open communicatie willen met meer wederzijdse kansen, is sociale media het beste kanaal. Met het gebruik van sociale media maak je het voor jouw klanten bovendien makkelijker jouw bedrijf te bereiken. 

4. Reputatiebeheer

Veel sociale-mediasites, vooral B2C-bedrijven, dienen ook als recensie- en beoordelingswebsites. Als je niet weet waar jouw klanten beoordelingen over jouw bedrijf achterlaten, kun je mooie kansen mislopen. Wanneer je als bedrijf actief aan de slag gaat met de reviews over jouw bedrijf, kun je de klantwaardering verhogen en jouw producten of diensten verbeteren. Zo kun je de goede beoordelingen in jouw voordeel gebruiken, en op professionele wijze op de negatieve beoordelingen reageren. Zo verkrijg je een reputatie die jouw bedrijf verdient. 

5. Public relations

Sociale media zijn een uitstekend medium om belangrijk bedrijfsnieuws en -berichten te verspreiden. LinkedIn zorgt voor meer professionele en persbericht-achtige communicatie. Maar, naast de inhoud van het zakelijke gevoel, kan je sociale netwerken gebruiken om positief nieuws te brengen over wat jouw bedrijf doet naast het maken van winst. Het verspreiden en verkrijgen van positief nieuws op sociale media krijgt vaak de meeste betrokkenheid van het publiek. Dit kan in de loop van de tijd de publieksgrootte én zichtbaarheid in tijdlijnen vergroten.

6. Gevonden worden

Als we aan sociale media denken, denken we vaak aan het plaatsen van content en advertenties om ons publiek te laten groeien. Dat is allemaal geweldig, maar vergeet niet dat social media ook een plek is om gevonden te worden. In sommige opzichten is Facebook bijna een soort zoekmachine waar mensen zoeken naar dingen in de zoekbalk. Degenen die op zoek zijn naar specifieke inhoud, onderwerpen, gesprekken en meer, hebben het potentieel om jouw profiel, pagina of aanwezigheid te vinden. Zorg er daarom voor dat je up-to-date bent en gebruik maakt van relevante vastgepinde inhoud, dit vormt namelijk iemand zijn eerste indruk. 

7. Lokaal zoeken

Het lokale zoeksysteem en de algoritmen van Google kijken verder dan de informatie die geverifieerd is in Google Mijn Bedrijf. De locatie specifieke informatie, en kenmerken van sociale profielen, spelen een rol in de rangschikking van lokale zoekresultaten. De voordelen van een goed geoptimaliseerde sociale-mediapagina gaan dus verder dan alleen het sociale-medianetwerk, en zijn ook van toepassing op lokale zoekopdrachten. Onderschat dit aspect dus niet. 

8. SEO

Er is veel informatie, en ook veel verkeerde informatie, over de impact van sociale media op SEO. Zo is er veel discussie over hoe sociale media invloed hebben op het algoritme van zoekmachines. Ongeacht deze onenigheid, is er binnen de digitale marketing overeenstemming dat als je aan SEO doet, je ook aan sociale media moet denken. Het creëren van een duidelijke link tussen websites en je eigen sociale media profielen is een must. Refereer daarom op je website naar jouw sociale media profielen, en andersom. 

9. Funnel ontwikkeling

Sociale media kunnen verschillende niveaus van jouw marketing funnel beïnvloeden. Het wordt meestal gezien als een manier om naamsbekendheid te genereren, en het biedt een kans om dat goed te doen. Zo kun je een content strategie uitwerken om jouw publiek aan te spreken op basis van waar ze zich in hun customer journey bevinden. Het is belangrijk om juist diegenen, die jouw merk nog niet kennen, aan te spreken. Zo kun je mensen kennis laten maken met jouw merk. Wanneer je jouw publiek eenmaal hebt veroverd, kun je hen bij jouw merk betrekken om zo conversie te genereren. 

10. Agile marketing

Hoewel er nog steeds grote investeringen in content worden gedaan, is agile marketing naar voren gekomen als een noodzakelijke aanpak. Agile marketing omvat kleine investeringen in content die snel kunnen worden getest. In plaats van te investeren in grote projecten, kun je dus kleine dingen uitproberen, kijken hoe het publiek hierop reageert, en deze gegevens doorvoeren in volgende content. 

Sociale media zijn de perfecte plek om stukjes inhoud en ideeën uit te proberen en interesse en betrokkenheid te beoordelen, omdat het goedkoop, snel en gemakkelijk te implementeren is. 

11. Prospectie

In vergelijking met sommige andere digitale marketingkanalen kunnen sociale media een ander soort bereik genereren. E-mailmarketing is beperkt tot jouw bestaande publiek, terwijl sociale media je de mogelijkheid biedt nieuw publiek te bereiken. Bovendien bieden vrijwel alle sociale mediakanalen tegenwoordig advertentiemogelijkheden. Hiermee kan je jouw potentiële publiek bereiken en uitbreiden op manieren die met andere kanalen niet kunnen. 

12. Leiderschap

Als het één van jouw doelen is om thought leadership op te bouwen, dan kunnen sociale mediaplatforms jou daar goed bij helpen. Thought leadership is het opbouwen van vertrouwen en autoriteit status. Om als thought leader gezien te worden is het belangrijk om eerst je publiek te laten groeien en je publiek goed te leren kennen. Je moet weten met wie je te maken hebt om zo passende content te maken. In tegenstelling tot content op jouw website, kun je op sociale media je content veel meer op de consument richten en op hun behoeften inspelen. Zo bouw je bereik, vertrouwen én status op bij jouw klanten waardoor je als thought leader gezien kan gaan worden. 

13. Content ideeën van jouw publiek

User-generated content is geweldig wanneer je het kunt verkrijgen. Door op een informele manier onderzoek te doen naar onderwerpen waar je doelgroep in geïnteresseerd is, kan je nieuwe content creëren. Je kunt deze content aanpassen op basis van de reacties en het commentaar dat je van jouw publiek krijgt. Sta daarom open voor vragen, en het genereren van ideeën van jouw publiek om ervoor te zorgen dat je een tweerichtingsverkeer op gang brengt én levert wat het publiek wil. 

14. Inzicht krijgen in de branche

Naast de focus op jouw eigen berichten en inspanningen om meer aandacht, betrokkenheid en ROI te krijgen, kun je ook veel leren van anderen op sociale media. Door je concurrenten en jouw publiek in de gaten te houden, en zelf betrokken te blijven, kan je tot veel nieuwe inzichten komen. Deze inzichten kunnen jou helpen bij het maken van de juiste strategie en content. 

15. Werving

Jouw inhoud is belangrijk voor werkzoekenden. LinkedIn is één van de beste wervingstools die er zijn. Toch zijn Facebook, Twitter, Instagram ook belangrijk zodat je kunt laten zien hoe de bedrijfscultuur is, en zo kandidaten kan overtuigen. Maar, vergeet niet dat als je alleen maar aan het werven bent, en de marketing van jouw bedrijf via sociale laat gaan, je wellicht de ideale kandidaten misloopt. 

Conclusie

Hopelijk hebben deze redenen jou wat meer inzicht gegeven over het belang van sociale media voor jouw bedrijf. Sociale media bieden dus zoveel meer dan alleen de mogelijkheid tot het plaatsen van een paar berichten per week. Je hebt mogelijkheden voor tweerichtingscommunicatie en directe feedback van je publiek. Én, je kunt een leidende positie in jouw branche opbouwen. Het maakt niet uit hoe groot of klein jouw bedrijf is, sociale media kunnen jou altijd helpen bij het behalen van bedrijfsdoelen.

Gijsbert

Ter Haar

senior online & content marketeer

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉