Skip to content

Adverteren op YouTube? Zo haal je er meer uit

Adverteren op YouTube? Zo haal je er meer uit

YouTube is de op een na meest bezochte social media platform ter wereld. Doordat YouTube de manier waarop wij content opnemen heeft veranderd, biedt dit kanaal een enorme marketingkans voor jouw bedrijf. Maar hoe werkt YouTube marketing en hoe effectief is het als marketingkanaal? In deze blog lees je alles over de verschillende soorten video’s die de beste resultaten opleveren en lees je hoe je YouTube marketing het beste in kan zetten. 

Wat is YouTube marketing?

YouTube marketing is een online marketingstrategie waarbij jouw merken, producten of diensten gepromoot kunnen worden door middel van video’s op het platform. Deze vorm van marketing houdt in dat er video’s gemaakt worden om de bekendheid van jouw merk te vergroten, een doelgroep aan te trekken en meer verkoop of leads te krijgen. 

Het creëren van pakkende en boeiende video content die aanspreekt bij jouw doelgroep en waarde toevoegt, is de sleutel tot YouTube marketing met resultaat. Succesvolle YouTube marketing content vertelt een goed verhaal. Een goede video speelt in op de interesses van de doelgroep, het verbreedt hun manier van denken en het raakt hen emotioneel. 

Organische YouTube marketing

Iedere minuut wordt er 500 uur aan content op YouTube geüpload, daarom is het belangrijk dat je organisch goed gevonden wordt. Er zijn 10 soorten video’s die jouw bedrijf in kan inzetten voor organische YouTube marketing: 

  • Social media video’s (YouTube Shorts, stories en community berichten)
    Video merk campagnes op Youtube bieden waarde aan de doelgroep. Het geeft een emotionele inslag waardoor het de doelgroep zal stimuleren om te delen.
  • Instructievideo’s
    Met instructievideo’s informeer je het publiek. Je kan dit inzetten om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen bij het publiek en om jouw merk te profileren als een expert in de branche.
  • Merkverhalen (korte films, series of documentaires)
    Een sterk merkverhaal zorgt voor ondersteuning aan de algemene marketingdoelen. 
  • Interviews met deskundige
    Door samen te werken met deskundigen, kunnen merken een nieuw publiek bereiken, gebruikmaken van hun expertise en een sterke band opbouwen met de doelgroep. 
  • Verhalen over je organisatie
  • Reviews van klanten en/of succesverhalen
    Voor het creëren van vertrouwen en geloofwaardigheid is het heel sterk om positieve klantervaringen, succesverhalen en reviews in beeld te brengen.  
  • Productdemonstraties – geanimeerd of actueel

 

Betaalde YouTube marketing 

Wil je sneller resultaten behalen, omdat je een nieuw merk of kanaal op YouTube vestigt? Zet dan betaalde YouTube marketing in. Er zijn verschillende YouTube- en Google Ads-oplossingen die verschillende zakelijke doelen en marketingdoelstellingen ondersteunen. Van het vergroten van de naamsbekendheid tot het stimuleren van actie. 

De drie hoofd benaderingen voor het inzetten van betaalde YouTube marketing zijn:

1. Youtube Advertenties om de naamsbekendheid te vergroten

  • Bumper advertenties: geef de belangrijkste boodschap van uw merk weer in een snelle advertentie van maximaal zes seconden die niet overgeslagen kan worden.
  • Instream-advertenties: zorg ervoor dat potentiële klanten het volledige verhaal zien met een advertentie die niet overgeslagen kan worden en die voor, tijdens of na de video op YouTube op andere websites en apps van Google-video partners afgespeeld wordt
  • Masthead advertenties: bereik in korte tijd een enorm publiek door de advertentie bovenaan de YouTube feed weer te geven. 


2. YouTube Advertenties om interesse en aandacht te stimuleren

  • Instream-advertentie: bereik zoveel mogelijk mensen met een beperkt budget waardoor kijkers de advertentie na vijf seconden kunnen overslaan.
  • YouTube BrandConnect: verbindt videomakers in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk of Canada met merken voor campagnes met merkinhoud. 


3. YouTube Advertenties om mensen tot actie aan te zetten (iets kopen of zich abonneren)

  • In-feed videoadvertenties: gebruik afbeeldingen om mensen te bereiken. In-feed videoadvertenties worden weergegeven in YouTube-zoekresultaten, in ‘hierna kijken’ en op de homepagina op YouTube. 
  • Video-actiecampagne: bereik zoveel mogelijk mensen met advertenties die je kan overslaan en die vóór, tijdens of na het afspelen van een video worden weergegeven. 

 

Wat zijn de voordelen van YouTube marketing?

YouTube-marketing kan bedrijven op verschillende manieren helpen om hun merk te laten groeien en nieuwe doelgroepen te bereiken op het videokanaal. Er zijn verschillende manieren hoe je dit kan bereiken:

Wereldwijd publiek bereiken

Met meer dan 2 miljard maandelijkse ingelogde gebruikers is YouTube ’s werelds grootste videokanaal. YouTube is beschikbaar in meer dan 100 landen in 80 talen, waardoor merken een enorm wereldwijd publiek kunnen bereiken met op maat gemaakte campagnes.

Potentiële klanten bereiken

YouTube.com is de op een na meest bezochte website ter wereld, na Google.com. Voor bedrijven in elke sector biedt YouTube de mogelijkheid om potentiële klanten te bereiken op het moment en de plaats waar ze zoeken, browsen of video-inhoud bekijken.

Betrek de belangrijkste doelgroepen

YouTube stelt adverteerders in staat om verder te kijken dan demografische factoren door zich te richten op specifieke doelgroepen op basis van interesses en gewoonten en in-marktsegmenten (mensen die actief onderzoek doen of van plan zijn vergelijkbare producten of diensten te kopen). 

Betrek consumenten in elke fase van hun reis

Video’s zijn over het algemeen boeiender dan andere vormen van content. Studies hebben aangetoond dat YouTube-video’s consumenten bewuster maken van nieuwe merken of producten. Veel mensen ontdekten ook nieuwe merken of producten via YouTube. Het is daarom belangrijk om een uitgebreide YouTube-marketingstrategie te hanteren die consumenten betrekt in elke fase van hun reis.

Meet kanaal prestaties, merk impact en conversies

Met behulp van YouTube Analytics kun je de prestaties van je video’s en kanaal beter begrijpen aan de hand van belangrijke statistieken zoals kijktijd, weergaven, likes, shares en reacties. Met behulp van Google Analytics 4 (GA4) kan je betrokken-weergave conversies (EVC’s) van YouTube meten, waardoor je alle fasen van de klantreis kunt meten en analyseren.

 

Hoe effectief is YouTube marketing?

De effectiviteit van YouTube-marketing kan variëren. Dat is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de doelgroep, de relevantie, kwaliteit van de inhoud en de marketingdoelstellingen. Maar wanneer je het op de juiste manier uitvoert, kan YouTube marketing een zeer effectief middel zijn voor jouw bedrijf. Het is belangrijk om een beeld te hebben van hoe mensen YouTube gebruiken om op hun eigen voorwaarden door de klantreis te gaan en te begrijpen hoe je video-marketing effectiever kunt maken. 

 

Handige YouTube marketing tools

Tools voor zoekwoordanalyse

YouTube Analytics, Google Trends en YouTube zoekvoorspellingen zijn een aantal van de tools voor zoekwoordanalyse voor YouTube. Hiermee kun je relevante zoekwoorden vinden en populaire zoekwoorden en onderwerpen identificeren die verband houden met je merk of branche. Dit helpt je om je YouTube-video’s te optimaliseren voor zoekopdrachten.

Videobewerkingssoftware

Volgens Tubular Labs is het uploaden van korte content op YouTube in het tweede kwartaal van 2022 met 135% gestegen ten opzichte van 2021. Om bij deze trend aan te sluiten, kun je videobewerkingssoftware zoals Adobe Premiere Pro, Apple’s Final Cut Pro of iMovie gebruiken om je YouTube-video’s te bewerken en te verbeteren. Hiermee kun je muziek, geluidseffecten en speciale effecten toevoegen.

YouTube Thumbnail-makers

Als je account is geverifieerd, kun je een aangepaste video thumbnail toevoegen op YouTube. Tools zoals Canva, en Adobe Photoshop kunnen je helpen bij het maken van prachtige YouTube thumbnails voor je video’s, waarmee je het aantal weergaven en abonnees op YouTube kunt verhogen. 

Tools voor social media beheer

Plan en beheer je video’s op YouTube en reageer ook op opmerkingen met tools zoals Hootsuite of Later. Je kunt ze ook gebruiken om je video’s op andere social media-platforms te publiceren, zodat je een breder publiek kunt bereiken en meer verkeer naar je YouTube-kanaal kunt genereren.

Digitale analyse

Het meten van je resultaten begint met YouTube Analytics, waarmee je inzicht krijgt in de prestaties van je video’s en kanaal met belangrijke statistieken en rapporten in YouTube Studio. Het omvat de gegevens en rapporten die beschikbaar zijn in Google Ads, evenals de meettools van Google, waarmee je snelle, bruikbare resultaten kunt krijgen in de hele klantreis. En het bevat Google Analytics. 

Inmiddels heb je veel geleerd over YouTube marketing. Wil je toch meer weten? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉