Skip to content

Wil jij opvallen in Google? 8 SEO-tips om je op weg te helpen

Wil jij opvallen in Google? 8 SEO-tips om je op weg te helpen

8 SEO-Tips om jouw ranking binnen Google te verbeteren! 🙌

Haal inspiratie uit deze SEO-tips, om je op weg te helpen en om jouw website beter te laten ranken in zoekmachines als Google. Het kost wat tijd voordat Google de veranderingen ziet, dus blijf geduldig en geef het wat tijd.

1. Backlinks

Backlinks zijn klikbare links die afkomstig zijn van andere websites en dus via een hyperlink refereren naar jouw website. Google ziet de backlink als een aanbeveling naar jouw website. Geconstateerd door Andrey Lipattsev in 2016, zijn backlinks een van de sterkste factoren om jouw ranking binnen zoekmachines te verbeteren. Helaas zijn niet alle backlinks evenwichtig aan elkaar, sommige werken beter dan anderen. Niemand weet hoe je de ‘perfecte backlink’ kan creëren. Het enige wat Google hierover zegt is dat je backlinks moet genereren die verbonden zijn aan vooraanstaande websites die wat te zeggen hebben over het onderwerp of zoekwoord.

2. Relevantie

Google heeft systemen om te helpen begrijpen wat ‘zoekers’ willen. Ook jij moet dit begrijpen als je je ranking wilt verbeteren. Hoe, zal je je afvragen? Er is geen duidelijke formule, maar er worden wel aanwijzingen gegeven in de top ranking resultaten. Bijvoorbeeld de meeste top ranking resultaten op Google voor ‘air fryer’ zijn blog posts met top keuzes voor air fryers. De conclusie die je hieruit kan trekken is dat dat zoekers zich in de onderzoek modus bevinden, niet in koopmodus. Als gevolg hiervan is het hoogstwaarschijnlijk het meest logisch om dit zoekwoord te gebruiken in een blogpost i.p.v. een e-commerce categoriepagina.

3. Versheid 

Versheid is een vraag afhankelijke ranking factor. Het is sterker voor vragen die vragen om nieuwe resultaten. Dat is waarom de top resultaten voor nieuwe Netflix shows vrij nieuw zijn gepubliceerd, maar de resultaten voor “het oplossen van een rubiks kubus” vrij oud zijn. Als versheid belangrijk is voor jouw zoekwoord, update je webpagina dan regelmatig of publiceer nieuwe artikelen om aan de vraag te kunnen voldoen.

4. Https

Https verbetert de veiligheid voor de bezoekers van jouw website. Sinds 2014 heeft dit een lichte invloed op de Google ranking factor. Als jouw website geen https gebruikt, zal je een ‘Niet beveiligd’ waarschuwing krijgen in je browser. Dit kun je ook zien aan de linkerkant van de URL, als er een slot icoontje staat, weet je dat je op een veilige website bent.

5. Mobiel vriendelijkheid

Mobiele vriendelijkheid is sinds 2015 een ranking factor op mobiel. Toen Google in 2019 overging naar een mobiel eerst indexering, werd het ook een ranking factor op desktop. Gebruik “Het rapport voor gebruiksgemak op mobiele apparaten” op de Google Search Console om te zien of je problemen ondervindt.

6. Pagina snelheid

Pagina snelheid is een ranking factor op desktop en mobiele apparaten. Wanneer het op SEO aankomt, hoeft je pagina niet supersnel te zijn, maar wel snel genoeg. Dat is omdat Google alleen pagina’s die een langzame ervaring hebben voor gebruikers laat zakken in de ranking.

7. Core Web Vitals

De Core Web Vitals meten de laadprestaties, interactiviteit en visuele stabiliteit van een webpagina. Google gebruikt hiervoor 3 statistieken: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). Bekijk het prestatierapport in Ahrefs Site Audit voor een idee van de prestaties van jouw website om technische en on-page SEO-problemen aan het licht te brengen. Als je veel rood en geel ziet staan in het rapport, wil je misschien wat dingen verbeteren.

8. Opdringerige interstitials

Interstitials zijn pagina overlays. Google beschouwt ze als opdringerig wanneer ze de weergave van de inhoud van een gebruiker belemmeren. Dit komt omdat ze gebruikers hierdoor onderbreken en frustreren, wat leidt tot een slechte ervaring. Google maakte van opdringerige interstitials een negatieve rankingsfactor in 2017. Nu maken ze deel uit van de pagina ervaring signalen.

Bron: Walker-Ford, M. (2022, 18 november). 8 Confirmed Google Ranking Factors That Will Affect Your Website in 2023. Red Website Design Blog.
https://blog.red-website-design.co.uk/2022/11/01/google-ranking-factors-2023/

 

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉