Skip to content

De juiste biedstrategie kiezen in Google Ads

De juiste biedstrategie kiezen in Google Ads

Als je advertenties maakt, wil je dat zoveel mogelijk mensen deze zien. Hoe je dit bereikt, echter, hangt af van de doelen die je voor je bedrijf stelt. Omdat je biedstrategie veel invloed heeft op het succes van je campagnes en zichtbaarheid, is het dus belangrijk dat je dit goed aanpakt. Zelf bieden kan helaas wel veel tijd kosten. Daarom kun je nu Slim bieden: maar wat is dat precies, en wat zijn de voordelen ervan? En hoe kun je dit gebruiken om het beste uit je advertentie te halen?

 

Wat is Slim Bieden?

Slim bieden houdt, kort door de bocht, automatisch bieden in. Dit betekent dat je niet zelf constant hoeft te bieden, waardoor je zelf meer tijd overhoudt voor andere dingen. Je kunt het zien als een verzameling van automatische biedstrategieën die helpen met het optimaliseren van conversies of conversiewaarde, door middel van machine learning.

 

Wat zijn de voordelen van Slim Bieden?

Omdat Slim bieden automatisch gaat en gebruik maakt van machine learning, blijft het algoritme zichzelf verbeteren doordat het leert van voorgaande veilingen. Door dit automatisme houd je zelf meer tijd over om andere dingen te doen. Daarnaast kunnen de biedalgoritmen gebruik maken van unieke context. Dit wil zeggen dat de biedingen op de veiling worden afgestemd op basis van de gebruiker. Ze zoeken dus constant naar nieuwe signalen en nieuwe combinaties in interacties om de algoritmen te verbeteren.

 

Welke bidstrategieën zijn er binnen Google Ads en waar zijn ze voor?

Omdat je als bedrijf verschillende doelen kunt hebben, is het verstandig om de biedstrategie voor je advertenties af te stemmen op basis van deze doelen. We kijken hieronder naar strategieën die helpen bij het creëren van bekendheid, het creëren van overweging, het creëren van conversies, en het bieden op basis van waarde.

Bekendheid creëren
Doelvertoningspercentage

Je wil dat het vertoningspercentage van je advertentie een bepaalde drempelwaarde bereikt. Dit doe je voor een specifieke locatie op de pagina met zoekresultaten. Denk bij deze specifieke locatie aan bijvoorbeeld het begin van de pagina, helemaal bovenaan, of over de hele pagina heen.

Overweging creëren
Klikken maximaliseren

Je doel is zoveel mogelijk overweging te creëren. Dit kun je doen door je biedingen zo in te stellen, dat het aantal klikken gemaximaliseerd wordt voor een bepaalde doelbesteding.

Conversies creëren
Aantal conversies maximaliseren

Dit kun je doen met of zonder budgetdoel. Doe je dit zonder, dan is er dus geen specifiek doel voor kosten per klik (CPC), kosten per acquisitie (CPA) of rendement op advertentie-uitgaven (ROAS). Doe je dit met een budgetdoel, dan wordt er naar de kosten per acquisitie gekeken en gezorgd dat je je conversies maximaliseert terwijl je binnen dit doel blijft.

Bieden op basis van waarde
Conversiewaarde maximaliseren

Je conversiewaarde kan gemaximaliseerd worden met of zonder opbrengstdoel. Als je dit doet meteen bepaald doelrendement op advertientie-uitgaven (ROAS) in gedachte, dan kun je dit instellen en wordt er bij het bieden rekening mee gehouden. Wil je dit doen zonder specifiek opbrengstdoel, dan wordt er alleen naar het ingestelde budget gekeken bij het maximaliseren van de conversiewaarde.

 

In het kort

Er zijn verschillende biedstrategieën die gericht zijn op verschillende doelen. Denk dus van tevoren goed na over welk doel je op dat moment wil bereiken, en kies gepast. Er zitten vele voordelen aan het Slim en dus automatisch bieden, die je veel tijd zullen schelen en proberen het maximale uit je biedingen te halen.

Hulp nodig? Purple Media heeft veel ervaring met het doorvoeren van biedstrategieën en wil je hier graag bij helpen. Neem gerust contact met ons op!

 

Zoé

Holman

online marketing talent

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉