Skip to content

Slimme feestdagenmarketing – Wat kan jij doen?

Marketing voor de feestdagen

Slimme feestdagenmarketing – Wat kan jij doen?

Het einde van het jaar nadert, en daarmee komen de feestdagen in zicht. Black Friday en Cyber Monday trappen de feestperiode af in november, gevolgd door Sinterklaas, Kerstmis en oud en nieuw in december. Een belangrijke periode voor veel bedrijven, en dus kan een passende marketingstrategie niet ontbreken! Mensen zijn genereuzer met hun uitgaven, overwegen nieuwe contracten en zoeken naar de perfecte cadeaus.

Je marketing aanpassen voor zo’n relatief korte periode klinkt als veel werk, maar dat valt reuze mee. Wij helpen je graag met een aantal suggesties om je te helpen een effectieve feestdagen marketingcampagne te creëren.

 

Emotionele connectie

Ten eerste kun je inspelen op de emoties die in deze periode naar boven komen. Emoties hebben vaak namelijk meer effect tijdens de feestdagen; mensen worden nostalgisch over het afgelopen jaar of kijken wat meer naar hun naasten om. Maak hier gebruik van door je content aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan een terugblik wat jouw bedrijf in 2024 heeft bereikt en een speciaal bedankje naar klanten toe. Of benadruk je maatschappelijke verantwoordelijkheid (MVO) als bedrijf om te laten zien dat jouw bedrijf omkijkt naar anderen en de wereld.
Een mooi voorbeeld hiervan zijn de bekende kerstreclames van Coca Cola. Hun kerstreclames draaien altijd om het delen van een Coca Cola met je geliefden en je naasten. Ze laten heel sterk het gevoel van samenzijn zien en gebruiken op deze manier emotie om hun product te branden en verkopen. Klik op de afbeelding om de advertentie van 2022 te zien op YouTube.

Feestelijke SEO

Ten tweede kan het slim zijn om aan je SEO te denken. Zoekopdrachten kunnen namelijk veranderen met de feestdagen. Mensen zoeken specifiek naar een bepaald product of dienst die gerelateerd is aan een feestdag. Pas je dus SEO-strategie aan door je teksten en metadata aan te passen aan deze seizoensgebonden zoekwoorden.
Verkoop je bijvoorbeeld producten die mensen wellicht een ander cadeau kunnen geven met de feestdagen? Dan kun je hierop inspelen door je teksten aan te passen van ‘cadeaus voor kinderen’ naar ‘sinterklaascadeaus voor kinderen’.

Thematische content

Pas je content aan met een feestelijk tintje. Je kan bijvoorbeeld je emailnieuwsbrief een winterthema geven, kerstdecoratie terug laten komen in je social media content of sinterklaaspakketjes verstoppen op je website. Op deze manier laat je zien aan klanten dat je actief bent, dat je website helemaal up to date is. Gebruik aantrekkelijke afbeeldingen, kleurenschema’s en banners die passen bij de aankomende feestdagen. Zo wordt voor kerst veel gebruik gemaakt van groen en rood, en bij oud en nieuw meer van zwart, goud en zilver. WordPress laat zien dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn: een simpele aanpassing geeft meteen een kerstgevoel!

Het moment voor remarketing

De feestdagen zijn hét moment om remarketing in te zetten. Veel mensen geven cadeaus of zijn in een royale bui met hun uitgaven. Maak gebruik van deze gelegenheid door e-mails te sturen naar klanten die hun aankoop niet hebben voltooid. Herinner hen eraan dat ze jouw product interessant vonden, en dat ze het op hun verlanglijstje kunnen zetten. Of inspireer ze met een aantal originele cadeau-ideeën.

Emailmarketing

Deze tijd van het jaar is een uitgelezen moment voor emailmarketing. Men is vaak op zoek naar cadeaus. Met behulp van interessante e-mails kun je verkoop stimuleren.
Denk bijvoorbeeld aan een advent kalender waarbij gebruikers elke dag een klein cadeautje krijgen, zoals korting of gratis verzending.

Nieuwjaarskansen

Het einde van het jaar is tevens het moment waarop veel mensen hun zaken willen regelen voor het komende jaar. Denk bijvoorbeeld aan het afsluiten van een energiecontract of een verzekering. Door klanten te herinneren aan de voordelen van jouw bedrijf, of hen speciale voorwaarden te bieden die gelden tot 1 januari, kun je potentiële klanten omzetten in nieuwe klanten.
Kijk bijvoorbeeld naar het onderstaande voorbeeld van Essent, waar ze korting aanbieden bij een abonnement in het nieuwe jaar.

Nog even de aankomende feestdagen voor je op een rij:

  • Black Friday: 24 november 2023
  • Cyber Monday 27 november 2023
  • Sinterklaasavond: 5 december 2023
  • Kerst: 25-26 december 2023
  • Oudejaarsdag: 31 december 2032
  • Nieuwjaarsdag: 1 januari 2024

 

Al met al genoeg reden dus om te kijken hoe jij slim in kan spelen op de feestdagen in jouw marketingcampagne. Ben je op zoek naar leuke ideeën, of wil je graag hulp bij de uitwerking hiervan? Bij Purple Media helpen we je graag. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken! Samen kunnen we deze feestelijke tijd ten volle benutten!

Elin

de Jonge

online marketing talent

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉