Het werkgeversmerk: hét startpunt voor meer sollicitanten
- Geplaatst op: 13-11-2023
Met het huidige werknemerstekort is het belangrijker dan ooit dat je jezelf als bedrijf onderscheidt. Je wil natuurlijk dat werkzoekenden bij jou komen solliciteren, en niet bij je concurrent. Dit kun je doen door een sterk werkgeversmerk neer te zetten. Uiteindelijk zal dit ook aan een betere ervaring voor je sollicitanten. Maar wat is een werkgeversmerk precies, en waarom zou je erin investeren?
Wat is een werkgeversmerk?
Je werkgeversmerk heeft te maken met wat je als bedrijf uitstraalt. Denk hierbij aan je missies en visies, maar bijvoorbeeld ook aan de normen en waarden van je bedrijf en hoe je je medewerkers behandelt. Het is het verhaal dat je als bedrijf vertelt, samen met de mensen die er werken, over de werkomgeving waar een sollicitant in terecht zou kunnen komen.
Het werkgeversmerk zelf is op te delen in intern en extern: datgeen dat je doet voor je huidige medewerkers, en datgeen dat je biedt voor je toekomstige medewerkers en klanten.
Intern werkgeversmerk
Je interne werkgeversmerk, ook wel employee brand genoemd, heeft dus te maken met wat je uitstraalt naar je huidige medewerkers. Je wil natuurlijk dat zij zich thuis voelen in jouw bedrijf, maar ook dat ze deze positiviteit delen met de buitenwereld. Het interne werkgeversmerk heeft dus ook effect op je externe werkgeversmerk.
Externe werkgeversmerk
Je externe werkgeversmerk, ook wel employer brand genoemd, heeft te maken met wat je uitstraalt naar toekomstige medewerkers en klanten. Hoe ziet de buitenwereld jouw bedrijf namelijk? Des te positiever deze uitstraling, des te sneller werkzoekenden zich bij je zullen melden.
Waarom is een werkgeversmerk zo belangrijk?
Het klinkt natuurlijk logisch dat je wil dat je werkgeversmerk zo positief mogelijk is, maar er zitten ontzettend veel voordelen aan. Enkele voorbeelden zijn:
- – Naamsbekendheid
- – Betere klantenbinding
- – Hogere kwaliteit van je sollicitanten
- – Lager personeelsverloop
- – Lagere wervingskosten
Des te sterker en positiever je werkgeversmerk is, des te positiever de gevolgen voor jouw bedrijf.
In het kort
Je werkgeversmerk heeft dus alles te maken met wat je bedrijf uitstraalt – zowel naar huidige als toekomstige medewerkers en potentiële klanten. Des te positiever deze uitstraling is, des te positiever de gevolgen zijn voor je bedrijf.
Weet je nog niet zo goed waar je moet beginnen? Een werken-bij site kan al een goed begin zijn. Purple Media heeft hier veel ervaring mee en weet hoe ze de kern van jouw merk naar boven kan laten komen. Neem gerust contact met ons op!