Skip to content

De kracht van perceptie: Framing in online marketing

De kracht van perceptie: Framing in online marketing

Framing gebeurt vaak onopgemerkt, maar we worden constant beïnvloed door woorden en beelden die zorgvuldig zijn uitgezocht. En dat is natuurlijk precies het doel van framing; een boodschap op een zo effectief mogelijke manier overbrengen. Deze krachtige techniek speelt een cruciale rol in online marketing, waarbij het de sleutel kan zijn tot het vangen van de aandacht, het vormen van meningen en het aansporen tot actie.

 

Wat is framing?

Framing is een psychologische techniek waarmee een boodschap op een bepaalde manier vormgegeven en overgebracht kan worden. Marketeers kunnen dus door de vorm van de boodschap een bepaald perspectief belichten. Je kunt verschillende kanten van een verhaal belichten, en hierbij de kant kiezen die voor jou goed uitkomt. Een voorbeeld om dit abstracte concept wat duidelijker te maken:

Je staat in de supermarkt en wil een pak yoghurt kopen. Je hebt twee keuzes: yoghurt met 85% minder vet, of met 15% vet. De meeste mensen krijgen een gezonder gevoel bij een yoghurt met 85% minder vet, en kopen deze yoghurt.  

Er zit natuurlijk evenveel yoghurt in beide pakken. Toch werkt dit erg goed. Een van de meest effectieve manieren om een product tegenwoordig te verkopen is om het product groen te maken: het product is gezond voor de persoon of het milieu.

Framing doe je niet alleen met woorden, maar ook met beelden. In beelden kun je emoties overbrengen, zoals blijdschap, afgunst of nieuwsgierigheid.

Een kapper wil een nieuwe foto voor hun advertentie en kan uit twee perspectieven kiezen. Perspectief 1 benadrukt wat een persoon mist zonder kapper: een persoon is niet blij met hun kapsel, en de kapper is daarvoor de oplossing. Perspectief 2 laat juist het eindresultaat zien: een blije en tevreden klant na hun kappersbeurt.

Ethisch dilemma?

Framing heeft de afgelopen tijd een dubbele betekenis gekregen en roept vaak ethische vragen op. Het is een krachtige tool in online marketing, maar framing kan ook misbruikt worden wanneer het gebaseerd is op onwaarheden.

Een concreet voorbeeld van een ethisch dilemma met framing is ‘greenwashing’. Dit is wanneer bedrijven ten onrechte beweren dat ze duurzaam en milieuvriendelijk zijn, zonder voldoende bewijs om deze claims te ondersteunen. Denk aan een shampoofles waar ‘bewuste keuze’ op staat, maar je kan niet achterhalen wat dit product dan ‘bewust’ maakt.

Desalniettemin is framing een nuttig instrument om dezelfde boodschap op een positieve of negatieve manier te presenteren, vergelijkbaar met het benadrukken van het vetpercentage in yoghurt. Met verantwoordelijk gebruik kan het nog steeds een waardevolle aanvulling zijn op marketingstrategieën. Kijk dus kritisch naar de boodschap, kun je onderbouwen wat je vertelt?

Framing in online marketing

Hoe kun je dan op een eerlijke manier toch gebruik maken van framing? Wij zetten enkele veelgebruikte frames voor je op en rij en leggen uit hoe je deze kan gebruiken in jouw marketingstrategie.

Verlies-aversie frame

Een veelgebruikte frame in de marketingwereld is de verlies-aversie. De verliesaversie wordt ingezet door de focus te leggen op want een (potentiële) klant verliest als zij niet de gewenste actie voltooien. Mensen reageren vaak sterker op het idee van verlies dan op winst. Door de nadruk te leggen op verlies in plaats van winst, motiveer je jouw doelgroep om actie te ondernemen.
Een voorbeeld hiervan is een nieuwsbriefaanmelding. Je kan zeggen ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang interessant nieuws!’, maar als je de verlies aversie frame inzet gaat het er zo uitzien: ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief zodat je niet langer onze online marketing tips misloopt!’.

Schaarste frame

Schaarste maakt begeerlijk. Het is dan ook een van de 7 psychologische overtuigingstechnieken. Als marketeer kun je schaarste gebruiken in je voordeel, zoals door te benadrukken dat er maar een beperkt aantal producten beschikbaar zijn in je webshop, wat een gevoel van urgentie creëert.
‘Nog maar 5 stuks op voorraad!’ of  ‘Nog maar 2 dagen voordat deze actie voorbij is!’.

Positieve framing

Bij positieve framing benadruk je juist de positieve effecten van jouw product of dienst. Door te laten zien wat klanten zullen ontvangen en welke positieve impact dit op hen of hun bedrijf zal hebben, kun je positieve emoties opwekken.
Een treffend voorbeeld hiervan is de reclame van een bezorgbedrijf, waarbij de nadruk wordt gelegd op klanten die warm en droog blijven terwijl het buiten slecht weer is, dankzij de bezorgdienst. Dit benadrukt de positieve aspecten van hun dienst en wekt positieve emoties op bij de klanten.

Conclusie

Kortom, framing is een krachtige tool in online marketing die onbewust ons gedrag beïnvloedt. Het is de kunst van het strategisch presenteren van een boodschap. Terwijl het heden ons heeft geleerd dat framing zowel krachtige overtuigingskracht als ethische uitdagingen met zich meebrengt, zijn er ook nieuwe kansen en mogelijkheden op de horizon. Door slim gebruik te maken van woorden en beelden kun je als marketeer zorgen voor grote verschillen. Wij helpen je graag het verschil te maken!

Neem contact met ons op om geen kansen te missen!  (Overtuigen we jou met deze verlies-aversie frame?)

Elin

de Jonge

online marketing talent

vacature

Online Marketeer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

vacature

Marketing & Communicatie (stage)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voor recruiters

Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉

Contact

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    vacature

    Junior Developer

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

    Voor recruiters

    Wij vullen deze vacature via onze eigen werving in. Neem geen contact op om te acquireren, dat scheelt ons beiden tijd & ergernis, thanks! 😉